2019. október 27., vasárnap

A tulajdonságok nélküli ember – és a Musil-i esszé

Törless? Achilles? Ulrich?

"Nem gondolkodni kell. - Látni. A dolgok maguktól értelmeződnek"
(Hamvas Béla)

Az esszé műfaját nem ismerték az antikvitásban, így egy modern-újkori képződményről beszélhetünk Montaigne (1580) óta. Az értekező próza volt az előzménye, ma is közeli rokona, de az még közelebb állt/áll a (tudományos-vallásos) egy-igazság világképhez.

Bevezetés


A legtöbb esszé-definíció egyébként azzal kezdődik, hogy nehéz ezt a műfajt meghatározni..(hiába, ezt a munkát tényleg nem végezhették el nekünk/helyettünk a görögök…) A magas polcon esztétikával foglalkozó ítészek, a „bölcsészek”, átmeneti műfajnak tartják az esszét. Persze egy bekezdéssel lejjebb csodálkoznak, hogy mennyire immunis és virulens ez az „irodalom-alatti” műfaj.  Az esszé ma már iskolai házi feladat is: „fogalmazás szabadon választott témában” = „írj esszét!” Az internetes világban kétségtelen másodvirágzását éli a műfaj, jóllehet egy minimalizáló stílusban.*1)


Az esszéista sosem szakadhat el az értelemtől, nem lehet pongyola, szószátyár vagy homályos. Tömörnek, sűrítettnek kell lennie, mint egy jó versnek. Persze témája bármi lehet, akár metafizikai, vagy misztikus téma is, ugyanez vonatkozik rá. Sok szerző szerint rövidnek is kell lennie, bár én ezt a nézetet nem osztom, az kétségtelen, hogy azt a szellemi átvilágító erőt (ami kell, hogy legyen egy esszéistában) nehéz hosszú szövegek írása során magas szinten fenntartani.

Az esszé és a fikció kapcsolata ha lehet, még bonyolultabb, mint az esszé és a ráció viszonya. Az esszé nem teremt, nem alkot, hiszen akkor poézis, dráma, vagy elbeszélés lenne. Mégis a költészet ihleti, amikor elegánsan, könnyedén, nagyvonalúan és világosan érinti a tudomány által fáradtságos munkával feltárt rész-ismeretek, kauzalitások kiválasztott rész-összesenjeit. Az esszé egzaktsága máshogy hiteles azonban, mint az aprólékosan adatolt és bizonyított állítások. Ez a hitelesség személyes és spontán, és szellemi erőt tükröz egyszerre.

Az esszé (nemcsak rím nélküli poézis, hanem) rendszer-alkotás nélküli filozófia, vagy életfilozófia is. A filozófus számára azonban csak egy rendszer létezik, ami igaz, az esszéista számára annyi, ahány esszét ír. „Az esszéíró…egyetlen véleménynek sem tulajdonít örök létet. A vélemény nem is fontos. Ami fontos: a látás. A fontos a teória. A fontos a tehorein, a szent látásban való részesülés. Egész sereg szent látványban részesül, s mindegyik látvány, teória, ihlet, koncepció, külön világot teremt. Egy ilyen világ egy esszé.” - írja Hamvas Béla.*2)

Már Montaigne beletalált ebbe a „látni” kérdéskörbe (a „látni” itt eredeti látásmódot, ebből származó rendhagyó felismeréseket és az új összefüggések látomását jelenti). Nem megvédeni akart egy álláspontot, hanem éppen ellenkezőleg: a szöveg segítségével megpróbált rájönni valamire, magát az írás folyamatát felhasználva kialakítani egy álláspontot.

Musil így ír az esszéről: „A tudományos pedantéria itt olyan eredményre vezetne, mintha valaki egy szabadon szárnyaló madarat akarna felszúrni tűvel. Ha tudós kézzel érintjük az esszé valóságát, olyan ez, mintha az elevenség mozgásából »tartalmat« párolnánk, és körülbelül annyi maradna az egészből, mintha a medúza törékeny, színpompás testét a 'vízből kiemelve a homokra tesszük".


Musil

Mathieu Carriére


Kevés olyan eklatáns példa van arra, hogy az esszéírást nemcsak intellektuális imaginációként, de életmódként is lehet űzni, mint épp Musilé. Úgy tűnik a valóság megismerésének és megélésének a racionális, a művészi, és a misztikus útján kívül van egy ismeretlen-furcsa, talán nem is létező magas-hegyi ösvénye, ahol már ritka az oxigén, de káprázatos szellemi élmények várják az utazót. Musil mindvégig sejthette, hogy a tudomány és a misztika között rejtező ezen ösvény az ő igazi útja.

Sejthette, de ki kellett küzdenie, hogy ezt megtalálja. Az egyébként könnyen író szerző nagyregénye írásakor heroikus küzdelmet folytatott önmagával. Szövegváltozatok, műhelynaplók, javítások tömkelege maradt hagyatékban, amikor mintegy húsz év munka után a regényt befejezetlenül hátrahagyva véglegesen távozott. Halála előtt rövid idővel feleségéhez fordulva így szólt: már csak néhány oldal hiányzik a regény teljes befejezéséhez.

Szinte meghatottan ír e befejezetlenségről/befejezhetetlenségről Tandori Dezső, a regény fordítója. „.” Megvallom, a regény félbemaradása csakhamar mint egy önálló ürügyű műfaj vált természetes, irodalomtermészeti jelenséggé a számomra, és aligha vagyok az első, aki ezt a félbemaradást böngészi;…megpróbálom…összeszedegetni legalább a magam szomorúságának okait, a lehangoltságét, melyet a regény alig minősíthető sorsú és nagyságú szerzőjére gondolva az irodalom bizonyos törekvéseinek helyzetével kapcsolatban nem múlóan érzek…

„Ulrich olyan embernek tartja magát, akinek a világban üzenetet kell közvetítenie. Töredékeket lelni itt.”… És mégis: mintha Ulrich küldetésének – „össztulajdonságának” – megfelelően maradt volna befejezetlen a regény, forma szerint nyitott a befejezhetetlen. Musil a könyvvel olyan tágas kérdéskörhöz nyúlt, amely sem a racionalitás, sem a meghatottan megmosolygott misztika eszközeivel nem kényszeríthető zárt formába…

(Ulrich) regénybeli fejlődése inkább így foglalható össze: a reáliák, a hatalom és a szellemtudományok kiábrándultjaként záros határidőkig szabadságolja magát az életéből, hogy megtalálja, miként egyáltalán, miként érdemes mód tovább (élni)…

(A szerző szerint e)gészében a regénynek a »jó rosszat« kell meglelnie és bemutatni; mert erre a világnak nagyobb szüksége van, mint az utópikus »jó jóra«.” Tehát ő is az élhetést keresi, nem a miképp lehetne a legalkalmasabban élni eszményi célja vonzza.”*3)(A kivonatos idézetet a jegyzetek között folytatjuk.)


Tulajdonság-nélküliség



De egyáltalán miért és akkor hogy merül fel, hogy Ulrich szabadságolja magát az életből, és kísérleteket folytasson az élettel kapcsolatban? Erre rögtön a regény elején, a 18. oldaltól, a talán legrövidebb fejezetben választ kapunk. A lehetőségek összes száma meghaladja a valóságos lehetőségekét. Egy emberben nemcsak valóságérzék lehet, hanem lehetőségérzék is.

„Az ilyen lehetőségemberek, mint mondani szokás, finomabb szövedékben élnek, ködképek, képzelgések, álmodozások és feltételes állítások közegében; ha valaki gyerekkorában efféle hajlandóságot árul el, környezete megpróbálja határozottan jobb útra téríteni…

A lehetséges élménynek, vagy igazságnak „isteni eredetű tartalom ad súlyt… és tűz ad szárnyalást, építeni-vágyást, tudatos utópiát”.

„És mert a tulajdonságok bizonyos örömet is feltételeznek, melyet valóságuk nyomán érzünk, beláthatjuk: ha valakiben önnön valósága iráni érzék nem él, könnyen arra ébredhet egy szép napon, hogy tulajdonságok nélküli embernek véli magát.”

Ez a pontosan három oldal, amiből az imént idéztünk egy esszé. Íme az essay! A regény egyébként tele van kisebb, önálló, de mégis kapcsolódó, egymás hatékonyságát erősítő esszével, azt is mondhatjuk, hogy esszé-regény. Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy koncept (tézis)-regény, amely nagymértékben alkalmazza az esszé eszközeit.

Ami a tulajdonság nélküliséget illeti Musil tulajdonképpen a protagonista, az alkotó embert állítja elénk jó és rossz tulajdonságaival egyetemben. (A protagonista és anti-protagonista 11 ismérvét Zalán Péter: Musil világa c. műve 93. oldalán elolvashatjuk, Európa Kiadó 1981) Nem szabad persze elfelejteni, hogy ismeretelméletileg a tulajdonság-nélküliség is tulajdonság, bár konkrétan ennél a protagonista listánál többről van szó, arról, hogy a protagonista tulajdonságai „nyitottak”, az anti-protagonistáé pedig ”stabilak”. Amikor pld. arról van szó, hogy a protagonista metafizikailag nyugtalan, akkor az anti-protagonista nyugodt. Előbbinél akár minden nap változhat a végső valóság, az utóbbinál egy végső valóság élmény kitarthat akár egy életen át.

Maga a lehetőségekben való gondolkodás nem feltételezi az esszéizmust és fordítva sem áll egyértelmű kapcsolat. Az értekező próza, és a valóság-irodalom (dokumentum) is tárgyal természetszerűleg lehetőségeket. A lehetőségek felismerése az emberi világ elidegeníthetetlen része, ami összefügg az akarat szabadságával is. Ezzel azonban a filozófia területére tértünk át. Az, hogy az Ulrich-i világnak a legadekvátabb kifejeződési módja miért az esszéizmus, az művészeti kérdés. Szerintünk egy magasrendű, következetes, éber állapot művészi szintű megjeleníthetővé tétele érdekében, az ember mint olyan eddig még hiányzó vonása felrajzolásához.

Ma már, úgy kilencven év távlatából azt is gondolhatjuk (én legalábbis), hogy ez a tulajdonság nélküliség valamiféle nemesi és idealisztikus eszmét takar, a régi világ fenoménja. Optikánkat azonban befolyásolja, hogy azóta a k.u.k. világnál sokkal rosszabb politikák és kormányzási formák váltogatták egymást. 

Természetesen a regény első olvasatja/értelmezési szintje szociálpszichológiai, a k.u.k. világ szatírája, és a kortársak vélhetően csak ezt látták a regényben (valószínűleg ezért nem ismerte fel kora Musil világirodalmi jelentőségét; kritikája nem volt fröcsögő, gyűlölettel teli, mások ebben nagyobb hatást értek el.)

Musil azonban sosem volt konzervatív. A múlt sem érdekelte különösebben (egyetlen, nem saját korában játszódó műve van). A jövőért érzett felelősséget, de kulcsregényét nem tudta befejezni. Egy hiteles utópia foglalkoztatta ugyan, de a minden jó lesz típusmegoldást azért kikerülte.


Wittgenstein
Szellemi alteregó



Nyíri Kristóf „A Monarchia szellemi életéről – Filozófiatörténeti tanulmányok” c. művében többek között Musil és Ludwig Wittgenstein élete és az őket foglalkoztató kérdések közötti párhuzamokat elemzi. Érdekes, hogy személyesen soha nem találkoztak, pedig egy időben egymás mellett is laktak. Szinte kísérteties párhuzamok: „Hivatásukat kínzó keresés után találták meg, melynek során mindketten a mérnöki tanulmányoktól jutottak el a filozófiáig, mindketten művükben és művükért éltek és mindketten úgy haltak meg – mindketten hatvankét éves korukban és távol hazájuktól – hogy művüket nem tudták befejezni.”

Nyíri elemzi az eszméik közötti párhuzamokat, így a misztikumról vallott felfogásban: nem lehetséges a misztikumról beszélni, a misztikumnak mintegy a nyelv racionális szerkezetén kell átsütnie.

Másodikként a „szellem” központi szerepe (szellem: értelem+érzelem+a kettő ötvözete).

Harmadik: „beszélhetünk-e és mennyiben beszélhetünk az egyes ember személyes, privát mivoltáról – tehát privát élményekről, privát nézetekről és hasonlókról. Musil azon a véleményen van, hogy korábbi időkben a személyes, privát élmény, a privát jelleg korlátozott értelemben lehetséges volt -, ma azonban egyre fokozódó mértékben lehetetlenné válik.” Stb.

Nyíri arra a következtetésre jut, hogy valószínűleg még csak nem is hatottak egymásra, egymástól függetlenül jutottak hasonló eredményekre. Ez bizony megerősiti Musil azon súlyos nézetét, hogy ember nélküli tulajdonságok világa jött el, a megélő valaki nélküli élmények világa, privát módon nem tudunk megélni semmit.*4)


Kitekintés



A XX. szd első felének íróit, filozófusait, és a tulajdonságok nélküli embereit is természetesen, erősen foglalkoztatta a racionalitás és a misztika viszonya. Valami nyugtalanította őket ebben a viszonyban, és ahhoz az állásponthoz közeledtek szvsz, hogy ha (már) nem tudják feloldani az ellentmondást a kettő között, akkor a misztikáról hallgatni kell, minekutána az ígyis-úgyis megnyilvánul.

Ezt persze progresszív oldalról rögtön a haladás győzelmeként, a klerikális reakció vereségeként ünnepelték, de ez most mellékes. A Nietzsche-i kétségbeesett kiáltás, miszerint megöltük istent, a század második felében egy ugyancsak kétségbeesett rezignáltsággal halt el, miszerint már csak egy isteni beavatkozás mentheti/menthetné meg az emberiséget (Heidegger).*5)

Musil azzal „lépte le” kortársait, hogy egyrészt mestere volt a ráció és a misztika köztes senkiföldjének (és ugyanakkor a koreszménynek megfelelően tudott hallgatni), másrészt – mint logikára és egzaktságra törekvő „költő” – a végső következményekig végigvitte regényében felismeréseit (mintha egy modellben gondolkodna).

Ebből a következetes racionalitásból adódik, hogy az amúgy végig ironikus nagyregényen belül is „elképesztő” hogy az igazi emberi önmegvalósítás csúcspontja nem nagyon lehet más, mint testvérszerelem és a legnemesebb törekvések eredményezhetik egy sorozat-kéjgyilkos téves kiszabadítását. Itt értünk a harmadik „lelépési” effektushoz: Musil proto-posztmodern, túl messze elment a racionalitásban (?), és racionális alapon látja, hogy jön egy olyan jövő, amikor semmi sem az, aminek látszik. Regénytechnikailag is megelőlegez számos posztmodernként ismert technikát, bár nála a nyelvi alapon folyó dekonstrukció még nem jelenik meg.

A mai irodalom-elmélet Musilt – Marcel Proust és James Joyce mellett – a regény műfaja XX. szd-i megújítójának tartja.



Jegyzetek


1)
Megítélésünk szerint az internetes blog-szövegek, kommentárok, stb. adott esetben beleférhetnek az esszé műfajba. Igaz az irodalmi igényesség eltűnik, de a netes rétegnyelv is lehetővé tesz frappáns, eredeti megfogalmazásokat. Az eredeti meglátás a döntő, az pedig különböző stílusokban is kifejezhető. Amit pedig a netes tartalom elveszít az irodalmi stílussal, azt visszakapja azzal, hogy képi tartalmakat is tud integrálni.

Amiben teljesen más a netes világ, az az, hogy rejtett tartalmakat, homályos fogalmazást is megenged, sőt az felkelti az érdeklődést. Valószínűleg a rejtvénykészítés és fejtés is integrálódik ebbe a – nevezzük így - netes pszeudo-esszé műfajba. Igaz maga a túlhajtott tömörítés spontán is elvezethet rejtvényekhez.


2)
Szinay Balázs idézi Hamvas Béla 11 pontos esszé-meghatározását Imaginárius könyvek c. írásából


3)
„A testvérek szerelme…középkori, misztikusi, valóságosan keresi a legjobb utat, és az élet mint koncept gondolata itt fogalmazódik meg az irodalomban talán elsőül…Ulrich és Agathe hosszas beszélgetéseket folytatva jut el a beszédes csend állapotáig, mosolyogván így a misztikusokon, akik az emberi ráció nyelvének tökéletlenségei között kezdtek botladozni azonnal, mihelyt élményükről számot adni próbáltak. Mindazonáltal a testvérek idézik ezeket a beszámolókat, és közben a természeti világ, a kert, a napsütés, a nyári nap bizonytalanságainak, az utca zajának és csendjének, egy kerítésnek, nyugszékeknek és pázsitfelületeknek a kiszolgáltatottjai, úgy, ahogy az ösztöneinek és a befogója jóságának egyképp rabja egy határozott helyre került vadmadár. Ez a fajta madárszabadság az övék, lelkük eszményi táplálékát a külvilágban keresniök nem kell…

Mert nem panteisztikus világkép ez már, több annál, megfoghatatlanabb, s épp az a paradoxona, hogy a természeti valóságon mint az egyetlen adott létezési formán lépnek át. Agathe valóban; Ulrich a ráció örökös, józan foglyaként, az „árulást” hordozva magában. De hát amíg Agathe eljut a maga ingathatatlan helyzetéig, meggyőződés nélkülisége rosszabb az árulásnál; Ulrich számára pedig a teljes áttekintés kívánalma örök, így a misztikus állapotnak is körvonalazódnia kell, méghozzá ésszerűségek rendszerében. Másképp értendő, mint Musil sorsa, mégis azonos vonatkozású szerzői megjegyzés, a regénybeli fejlődés után: „Nem írja meg a könyvét, hanem belekerül mindenfélébe.” Továbbá: „Hangulat: a kudarcot vallott ember tragédiája (Helyesebben: azé az emberé, aki az érzelmi-értelmi kérdésekben mindig egy lehetőséggel többről tud. Mert egyszerűen »okosabbnak« nem okosabb), aki mindig maga van, mindennel ellentmondásban, és semmin sem változtathat. Minden egyéb: logikus következmény…

Hanem ahogy a szeretés-lehetőség keresése során, amire a „szerelmi történet” kitétel is utal, Ulrich és Agathe, vagy maradjunk a kiindulásnál, Ulrich eljut az azonosság-és-mégsem-az megleléséig,… Ennek a folyamatnak már a logikája is kirajzolja „a mindent átszelő kettősség vonalat” (harmadik kötet, hetvenkilencedik oldal), jelesül azt, hogy nemcsak ok és okozat összefüggéséről van szó,…A kettősség, egyebek között, ilyesmi még: „Az a titokzatos és bizonytalan valami, ami őket magukat összefűzte, bár nem beszélhettek róla nyíltan, épp ez választotta el őket a többiektől; ám ugyanez a szenvedély, melyet folyamatosan éreztek, mert nem annyira tilalmon, mint inkább ígéreten tört meg egyelőre, a testi egyesülés fülleteg megszakadásaihoz hasonló állapotban tartotta mindkettőjüket… 

Amit pedig azóta átélt, a korábbiakkal összevetve Agathe nem érezhette egyébnek, mint amazok beszédes mérsékletének”, ezt olvashatjuk a misztikusok felidézése után. Misztikus: ez Musilnál, bár a testvérek valóban az ő írásaikat olvassák, funkcionáló fogalom csupán. A racionális világ párhuzam-akciói s a benne állítólag egyesített résztörekvések, melyek a császári évforduló ünneplését előkészítő körök s erők, széplelkek s kallódók szerint a monarchikus önüdv felismeréséből vagy öntudatlan átéléséből fakadnak, ezek a már rossz irracionalitásig észelvűsített manipuláltságok nem vezetnek el, Ulrich szerint, az elveszett emberi egységhez. Ulrich, amikor „választott és eleve adott” ikermásának, Agathének a misztikusok írásaiból olvas fel, ugyanúgy konstituál valamit fenntartásos mosolyával, ahogyan Agathe ezt már a föntebb idézve is megállapította róla. A misztikusok – tehát a lehető vagy lehetetlen emberi egység átélői – ilyen üzeneteket hagytak ránk, gyarló szavakkal: „Kivették a mellemből akkor a szívemet… Túlléptem minden képességemen, eljutottam a sötét erőig.” De hát nincs-e rettentő gúny, szándékkal vagy akaratlan, Musil szavaiban, amikor ezt a gondolatvilágot, mely eleve a meglévő világ jelrendszerével kívánná kifejezni valamin-túliját, még csak szembe sem állítja a szintén minden addigi képességén túllépő s a sötét erőig eljutó valósággal? Nem inherens-e a misztikum a valóságban is? Mert, a racionalista Musil ezt aligha gondolhatja másképp, mi egyéb anyaga lenne, mint a valóság? Csakhogy: meghatározójának már nem alkalmas az elhagyott anyagszerűség fogalomköre. Hová vezet viszont ez az oly „igényes” többlet, hogy mintha új minőséget deklarálhatna? Kört írna le, ha volna, mondja Musil, és a valóságnak ahhoz az állapotához kellene visszavezetnie, amelyet a valóság tényleges állapotának történetisége elrontott. Az időtlen pillanat csak a rossz valóságon helyezi kívül a „nem is szerelmeseket”, és itt eggyé lesz a misztikus-töredék, a „te vagy-e az, vagy nem te vagy? Nem tudom, hol vagyok; nem is akarok tudni róla!” – Egyszerűsíthető-e ez a kijelentés, háttere legalábbis, a világ adott állagának megtagadásává? Akik efféle kijelentésekről ilyesmit vélnek, megfeledkeznek a máris kiiktatandónak, haszontalannak érzett individuumról, aki szintén a rossz világállag része. Musil nem reformer, aki a bot valamelyik végét is farigcsálni akarná; és nem lázadó, aki eltörné a botot; mosolyog viszont azon a balhiten, hogy a bot eleven leveleket hajthat. Akkor? Itt járja körül terepét; erre az „akkor”-ra lenne megadhatatlan pontosságú válasz a könyv. A meghatározhatatlan pontosság „dimenziójában” mozog természetkép és gondolat-átvilágítás; a pontosság pontosságát akarja meghatározni minden újabb nekirugaszkodás; a „hiteles korrajz”, a „történelmi vízió” és hasonlók: megannyi olyan kellék, mint – kevés túlzással – a papír és az írószer. Musil a nélkülözhetetlen kovásznak tekintett misztikusokat épp kovász jellegük okán ehetetlennek tartja; hiányzik a valódi anyaguk, illetve: a rossz állagú világ meghaladottnak ítélt fogalomkincsével próbálják konstituálni azt a bizonyos „másik állapotot” – vagy „érdemes állapotot”. A világi másik állapot, Musil szerint, a Monarchia s környékének anyagából csak háború formájában valósulhatott meg.”


4)


5)

Nietzsche: A vidám tudomány, 125. (1881)
Az őrült: „Hová lett Isten? Majd én megmondom nektek! Megöltük őt –ti és én! Gyilkosai vagyunk mindannyian.”

1966. szept. 23-án egy Spiegel-interjúban Martin Heidegger így fogalmazott: „Már csak egy Isten menthet meg bennünket.”

Képek
1. Robert Musil 
2. Ludwig Wittgenstein
3. Mathieu Carrière játszotta Törless szerepét az 1966-os Az ifjú Törless c.       filmben



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.