Hosszabb mitológiai időszakokban az igazság fokozatos „rangvesztése” azért előtűnik. Lehet, menyország lesz és pokol és a gonoszt gyűlölni kell... Ebből a szempontból is vessünk egy pillantást a védikus istenek családjára.
Kép:*1)
Mitra
csillagbirodalma a védikus asztrológiában
Ez a birodalom a pirossal bekarikázott rész.
β1,2 Scorpii - Graffias (rák): egy harmad- és egy ötödrendű,
kis távcsővel is észlelhető kettőscsillag.
δ Scorpii – Dschubba
π Scorpii - Iclil,
Szomszéd birodalmak:
Ezek a 16. Visakha N.-hoz tartoznak, amelyet Mitra Indra éa Agni adityákkal közösen ural.
α Scorpii - Antares: a Napnál 300-szor nagyobb vörös szuperóriás, a Skorpió legfényesebb csillaga. Neve arra utal, hogy fényében és színében a Mars riválisa (a római isten görög neve Ares, Arész).
- Antares, a Skorpió "szive" ezek csillagok már 18.Jyeshta N.-hez tartoznak, ezeket Indra uralja.
γ Aquarii
Az „éjféli Nap” istene : Varuna, a
legősibb aditya és „családja”*2)
Amikor a Suppiluliuma
vs Shattiwaza hetitta-mittani szerződés megköttetett, garantálására Varuna,
Mitra, Indra, ill. Wásatya lettek „kérve”. Tehát a pre-zoroaszteriánus
korszakban vagyunk, amikor az indiai és iráni (és egyéb osztatú) árják/airják
még nagyon közel álltak egymáshoz. Nem ismerték a „szent” fogalmát, az
istenségeket pozitív és negatív tartalommal egyszerre látták: az isteni
jelenléttel töltöttet, és azt, amivel az embernek tilos kapcsolatba lépnie.
Az igazság
tehát már megjelent – túl jón és rosszon ugye - azzal, hogy Mitra és Varuna színre
léptek. A mai kor ezt már-nem igazán észleli, számára a „szerződések ura”, a
barátság, és a társas kapcsolatok, „a kötés” urai inkább. Persze „adítya-szerepükön”
túl, miszerint ég és föld urai, az isteni rend garantálói, Varuna vízisten,
Mitra napisten, stb volt.
Varuna ekkor
még a védikus istenek egyetlen nagy családjának a családfője. Mitológiai
analógiái a differenciálatlan, „csillagászati” idő óriásai: a perzsa Zarvan és
a görög Uranosz. Nekik már vannak teremtőik, „szüleik”, vagyis első isteni
nemzedék. (A „pogány”-nál is van egy nem teremtett végső isten.) A jó és a
rossz együtt van tehát még, ahogy szétválnak, csendesen elkezd tovatűnni az idő.
Megjelenik a
második isten-nemzedék (indra, Ahura Mazda, Ahrimán, Zeusz, stb). Megszületik
az erkölcs, mindaz, ami a világban sötét, rossz és gonosz az nem eredendően az.
Megjelennek a végletek, ennek szimbóluma a kígyó, és elkezd az isteni Egy
szétdifferenciálódni…
India
szerencsés, minden istenét megbecsüli, itt nincs istengyilkosság (vagyis mi nem
tudunk róla), de az isteni hiarerchia nagyonis változik. Varuna Lakshmi apja,
míg Indra felesége, Sachi Lakshmi egyik formája. Indra mint „lázadó” második
nemzedék, átveszi a „család” irányítását. A Rigvedában Varuna a rendhez és az
erkölcshöz kapcsolódó isten, és gyakran együtt látják Mitrával, akit asuraként
azonosítottak. A Rigveda sokkal inkább magasztalja a harcos Indrát, mint az
etikus Varunát. Mennyiségileg a Rigveda himnuszainak nagy részét Indra csatában
elért sikerének szentelik, mivel olyan démonokat győzött le, mint Vritra. Kép:*3)
Varunát „vízistensége”
törvényszerűen a Hold urává is teszi. A Hold mozgat minden vizeket. A Hold
azonban illúzióval is terhel. Egyébként is, van valami Varunában, ami mintha a
korábbi magaskultúrák, a déli óceán felé vinné érzetünket. Egy „tengeri” szörnyecskén
közlekedik rendszeresen, bőre zöldeskék (pedig kéknek kéne lennie), egyik
kezében kígyót tart (korbácsnak is szokták értelmezni), másik kezében ládikát,
amelynek tartalmát a történelemben eddig még nem sikerült megfejteni…vagyis titkot
hordoz egy igen magas pozíciójú isten.
A
titokzatosság légköre veszi körül és tudjuk ő a Vízöntő csillagkép ura is*4) és
haladunk a Vízöntő Világkorszak felé, brrr…
Persze ehhez
hasonló dolgok a régi indiaiaknak is feltűntek. Azt mondták Varuna túlságosan
Vritra-szerű. Nem véletlenül egyetlen istenként imádja őt a kígyótestű nagák
népe (valami hasonló létezhetett a moabiták mérgeskígyói körül is, akik ellen
Mózes rézkígyó (más források szerint bronzkígyó) póznán történő felmutatását ajánlotta…) A Mahabharáta szerint
Varuna (ebben Indra támogatta) mentette meg a kígyókat az áldozati tűztől.
Mitra enyhe
„rangvesztése” Iránban a zoroasztrizmus hatására következik be. Pedig Mitra/Mithra
volt az, aki megőrzte a Rendet és az Igazságot. Ő volt az, aki a Hazugság
démonaira rontott, és legyőzte őket. Ő ítéli meg, mikor teljesülnek a világ egyes
korszakaival kapcsolatos szerződések. Az Igazsággal való szoros kapcsolata
miatt ő ítélkezik az elhunytak lelke fölött.
Zarathustra
után Ő jazata (nyugati terminológiában leginkább angyal) lett. *5) Ezután
Perzsiában, hasonlóképp mint Indiában, a mitikus képek csak a szerződés-isten
jellemének leírását szolgálják. Közvetítő isten az emberek között, aki az
emberek társadalmi szerveződését testesítette meg. Varuna pedig a nyugati
„titán”-nak megfelelő pozíciót kap. Ahura Mazda fog Varuna, az asurák
legnagyobbika helyébe lépni. Varuna az aranyló Krita Juga királya marad, nem
evilági, hanem az első világkorszak titánjaihoz és asuráihoz sorolódó óriásként.
Talán megjelenhetnek újra, amikor a világ a Vízöntő korszakba lép a Vízöntő
isteneiként magnetikusan-mágikusan (Varuna) és itélkező bíróként (Mitra)...
Az Aranykor
istenei majd még visszatérnek.
*1)
Skorpió csillagkép a Mérleggel
*2)
Ezt a témát
nyilván nem lehetséges kimerítően érinteni, tehát csak egy benyomás leírásáról
lehet szó, ami érzésünk szerint Mitra egykori hatását visszhangozhatja. Tehát az
itt következő rész szubjektív egyéni vélemény.
*3)
Indra. Jatindra Mohan Chatterji , Atharvan Zarathushtra himnuszai című könyvében a Rig védikus dévákat a látott isteneknek, az asurákat pedig a láthatatlan isteneknek nevezi. Más szóval, a dévák, mint Indra volt antropomorf és képes ábrázolású bálvány, míg az asurák, mint Mitra, voltak, a fő rész, a nem antropomorf és alaktalan. A Rig Veda-ban a dévák elnökölnek a természeti jelenségek, valamint a hatalom és a hatalom gyakorlása felett, míg az asurák az erkölcsi és társadalmi rend megteremtését felügyelik. Például a déva Indra őrzi az időjárást és a csatában elért győzelmet, , míg az asurák, mint Varuna és Mitra a rita kozmikus és erkölcsi törvényeinek őrzői.
*4)
A 24. Shatabhisha
nakshatra áll Varuna uralma alatt. - Ez a nakshatra az emberi állapot
spirituális és fizikai gyógyításáról szól. Az üres kör szimbóluma a tér
ürességét jelöli, ami a fátyol mögött van, jelezve az illúziókat vagy a
majákat, és a belső látást. Mélységesen misztikusak, meditatívak, filozófikusak,
tudományosak és látnokok. Nagyon titkolóznak és zárkóznak. Vonzza őket az élet
titokzatos oldala. A csillagmegfigyelés iránti affinitás is érvényesülhet, és ez
vonatkozhat a csillagászokra és az asztrológusokra egyaránt. Lehetnek
szeszélyesek, magányosak és depressziósak is. Intenzíven gondolkodnak és makacsul
azt hiszik, hogy mindent tudnak, és nincs mit tanulniuk másoktól, mert felettük
vannak. Természetes önbizalmuk néha durva cselekedetre, vagy kemény beszédre viheti őket
A
Shatabhisháknak általában addiktív személyiségtípusuk van. Nem félnek a
végletekig elmenni. Ambiciózus és hajtott lelkek. Célot tűztek ki maguk elé, majd
keményen dolgoznak annak eléréséért. Ezenkívül önmagukban is jól működnek,
mások segítsége nélkül. Könnyen tudják rendszerezni gondolataikat, meghatározni
prioritásaikat és szisztematikusan haladni lépésről lépésre. Így valódi hatalmat
hoznak bármilyen projektbe, amelyet választanak.
Szeretik gyorsan meghozni a döntéseket annak alapján, amit abban a pillanatban helyesnek
éreznek. Fontos azonban megjegyezni, hogy megérzéseiket és ösztöneiket mindig ki kell
egyensúlyozni a gondos érveléssel, különös tekintettel a barátok, a család és a
mentorok útmutatásaira. Kapcsolat van az elektromosséggal.
*5)
A "lefokozott" Mitra. Ő lett a „jó cél”, vagy „jó gondolat”, utalva a jó erkölcsi lelkiállapotra, amely lehetővé teszi egy egyén számára kötelességeinek teljesítését. A perzsáknál Mithra, egy hiposztázis és a szövetség megőrzője, az aṣ̌a / arta védelmezője, de nem ítélő isten.(folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.