2021. február 11., csütörtök

Ki volt Mitra? (3)

 

Hosszabb mitológiai időszakokban az igazság fokozatos „rangvesztése” azért előtűnik. Lehet, menyország lesz és pokol és a gonoszt gyűlölni kell... Ebből a szempontból is vessünk egy pillantást a védikus istenek családjára. 

Kép:*1)








Mitra csillagbirodalma a védikus asztrológiában


Ez a birodalom a pirossal bekarikázott rész.

β1,2 Scorpii - Graffias (rák): egy harmad- és egy ötödrendű, kis távcsővel is észlelhető kettőscsillag.

δ Scorpii – Dschubba

π Scorpii - Iclil,


Szomszéd birodalmak:

α , β , γ és ι Librae

Ezek a 16. Visakha N.-hoz tartoznak, amelyet Mitra Indra éa Agni adityákkal közösen ural.
Zubenelgenubi, Zubeneschamali, Zubenelhakrabe és Iota1 (Aspiskígyó). A Mérleg csillagkép valaha a Skorpióhoz tartozott, ezért ezt a csillagképet a három isten közösen uralja.

α , σ és τ Scorpionis,
α Scorpii - Antares: a Napnál 300-szor nagyobb vörös szuperóriás, a Skorpió legfényesebb csillaga. Neve arra utal, hogy fényében és színében a Mars riválisa (a római isten görög neve Ares, Arész).
- Antares, a Skorpió "szive" ezek csillagok már 18.Jyeshta N.-hez tartoznak, ezeket Indra uralja.

Varuna csillagvilága

Varuna igazi világa minden kozmikus és tárgyi víz, az azerő-pont, ahonnan a Vízöntő önti a vizet...aki öntött már ki vödör vizet, tudja ez az erőpont a váll.

24.Shatabhisha N.=Sadachbia csillag 
γ Aquarii 

25.Purva Bhadrapada N. is Varunáé. (más források szerint Ajai Kapada ősi tűzsárkányé.)
 α  és  β Pegasi 


Az „éjféli Nap” istene : Varuna, a legősibb aditya és „családja”*2)


Varuna


Amikor a Suppiluliuma vs Shattiwaza hetitta-mittani szerződés megköttetett, garantálására Varuna, Mitra, Indra, ill. Wásatya lettek „kérve”. Tehát a pre-zoroaszteriánus korszakban vagyunk, amikor az indiai és iráni (és egyéb osztatú) árják/airják még nagyon közel álltak egymáshoz. Nem ismerték a „szent” fogalmát, az istenségeket pozitív és negatív tartalommal egyszerre látták: az isteni jelenléttel töltöttet, és azt, amivel az embernek tilos kapcsolatba lépnie.

Az igazság tehát már megjelent – túl jón és rosszon ugye - azzal, hogy Mitra és Varuna színre léptek. A mai kor ezt már-nem igazán észleli, számára a „szerződések ura”, a barátság, és a társas kapcsolatok, „a kötés” urai inkább. Persze „adítya-szerepükön” túl, miszerint ég és föld urai, az isteni rend garantálói, Varuna vízisten, Mitra napisten, stb volt.

Varuna ekkor még a védikus istenek egyetlen nagy családjának a családfője. Mitológiai analógiái a differenciálatlan, „csillagászati” idő óriásai: a perzsa Zarvan és a görög Uranosz. Nekik már vannak teremtőik, „szüleik”, vagyis első isteni nemzedék. (A „pogány”-nál is van egy nem teremtett végső isten.) A jó és a rossz együtt van tehát még, ahogy szétválnak, csendesen elkezd tovatűnni az idő.

Megjelenik a második isten-nemzedék (indra, Ahura Mazda, Ahrimán, Zeusz, stb). Megszületik az erkölcs, mindaz, ami a világban sötét, rossz és gonosz az nem eredendően az. Megjelennek a végletek, ennek szimbóluma a kígyó, és elkezd az isteni Egy szétdifferenciálódni…

India szerencsés, minden istenét megbecsüli, itt nincs istengyilkosság (vagyis mi nem tudunk róla), de az isteni hiarerchia nagyonis változik. Varuna Lakshmi apja, míg Indra felesége, Sachi Lakshmi egyik formája. Indra mint „lázadó” második nemzedék, átveszi a „család” irányítását. A Rigvedában Varuna a rendhez és az erkölcshöz kapcsolódó isten, és gyakran együtt látják Mitrával, akit asuraként azonosítottak. A Rigveda sokkal inkább magasztalja a harcos Indrát, mint az etikus Varunát. Mennyiségileg a Rigveda himnuszainak nagy részét Indra csatában elért sikerének szentelik, mivel olyan démonokat győzött le, mint Vritra. Kép:*3)



Varunát „vízistensége” törvényszerűen a Hold urává is teszi. A Hold mozgat minden vizeket. A Hold azonban illúzióval is terhel. Egyébként is, van valami Varunában, ami mintha a korábbi magaskultúrák, a déli óceán felé vinné érzetünket. Egy „tengeri” szörnyecskén közlekedik rendszeresen, bőre zöldeskék (pedig kéknek kéne lennie), egyik kezében kígyót tart (korbácsnak is szokták értelmezni), másik kezében ládikát, amelynek tartalmát a történelemben eddig még nem sikerült megfejteni…vagyis titkot hordoz egy igen magas pozíciójú isten.

A titokzatosság légköre veszi körül és tudjuk ő a Vízöntő csillagkép ura is*4) és haladunk a Vízöntő Világkorszak felé, brrr…

Persze ehhez hasonló dolgok a régi indiaiaknak is feltűntek. Azt mondták Varuna túlságosan Vritra-szerű. Nem véletlenül egyetlen istenként imádja őt a kígyótestű nagák népe (valami hasonló létezhetett a moabiták mérgeskígyói körül is, akik ellen Mózes rézkígyó (más források szerint bronzkígyó) póznán történő felmutatását ajánlotta…) A Mahabharáta szerint Varuna (ebben Indra támogatta) mentette meg a kígyókat az áldozati tűztől.

Mitra enyhe „rangvesztése” Iránban a zoroasztrizmus hatására következik be. Pedig Mitra/Mithra volt az, aki megőrzte a Rendet és az Igazságot. Ő volt az, aki a Hazugság démonaira rontott, és legyőzte őket. Ő ítéli meg, mikor teljesülnek a világ egyes korszakaival kapcsolatos szerződések. Az Igazsággal való szoros kapcsolata miatt ő ítélkezik az elhunytak lelke fölött.



Zarathustra után Ő jazata (nyugati terminológiában leginkább angyal) lett. *5) Ezután Perzsiában, hasonlóképp mint Indiában, a mitikus képek csak a szerződés-isten jellemének leírását szolgálják. Közvetítő isten az emberek között, aki az emberek társadalmi szerveződését testesítette meg. Varuna pedig a nyugati „titán”-nak megfelelő pozíciót kap. Ahura Mazda fog Varuna, az asurák legnagyobbika helyébe lépni. Varuna az aranyló Krita Juga királya marad, nem evilági, hanem az első világkorszak titánjaihoz és asuráihoz sorolódó óriásként. Talán megjelenhetnek újra, amikor a világ a Vízöntő korszakba lép a Vízöntő isteneiként magnetikusan-mágikusan (Varuna) és itélkező bíróként (Mitra)...

Az Aranykor istenei majd még visszatérnek.


*1)

Skorpió csillagkép a Mérleggel


*2)

Ezt a témát nyilván nem lehetséges kimerítően érinteni, tehát csak egy benyomás leírásáról lehet szó, ami érzésünk szerint Mitra egykori hatását visszhangozhatja. Tehát az itt következő rész szubjektív egyéni vélemény.


*3)

Indra. Jatindra Mohan Chatterji , Atharvan Zarathushtra himnuszai című könyvében a Rig védikus dévákat a látott isteneknek, az asurákat pedig a láthatatlan isteneknek nevezi. Más szóval, a dévák, mint Indra volt antropomorf és képes ábrázolású bálvány, míg az asurák, mint Mitra, voltak, a fő rész, a nem antropomorf és alaktalan. A Rig Veda-ban a dévák elnökölnek a természeti jelenségek, valamint a hatalom és a hatalom gyakorlása felett, míg az asurák az erkölcsi és társadalmi rend megteremtését felügyelik. Például a déva Indra őrzi az időjárást és a csatában elért győzelmet, , míg az asurák, mint Varuna és Mitra a rita kozmikus és erkölcsi törvényeinek őrzői.

 Itt.


*4)

A 24. Shatabhisha nakshatra áll Varuna uralma alatt. - Ez a nakshatra az emberi állapot spirituális és fizikai gyógyításáról szól. Az üres kör szimbóluma a tér ürességét jelöli, ami a fátyol mögött van, jelezve az illúziókat vagy a majákat, és a belső látást. Mélységesen misztikusak, meditatívak, filozófikusak, tudományosak és látnokok. Nagyon titkolóznak és zárkóznak. Vonzza őket az élet titokzatos oldala. A csillagmegfigyelés iránti affinitás is érvényesülhet, és ez vonatkozhat a csillagászokra és az asztrológusokra egyaránt. Lehetnek szeszélyesek, magányosak és depressziósak is. Intenzíven gondolkodnak és makacsul azt hiszik, hogy mindent tudnak, és nincs mit tanulniuk másoktól, mert felettük vannak. Természetes önbizalmuk néha durva cselekedetre, vagy kemény beszédre viheti őket

A Shatabhisháknak általában addiktív személyiségtípusuk van. Nem félnek a végletekig elmenni. Ambiciózus és hajtott lelkek. Célot tűztek ki maguk elé, majd keményen dolgoznak annak eléréséért. Ezenkívül önmagukban is jól működnek, mások segítsége nélkül. Könnyen tudják rendszerezni gondolataikat, meghatározni prioritásaikat és szisztematikusan haladni lépésről lépésre. Így valódi hatalmat hoznak bármilyen projektbe, amelyet választanak.

Szeretik gyorsan meghozni a döntéseket annak alapján, amit abban a pillanatban helyesnek éreznek. Fontos azonban megjegyezni, hogy megérzéseiket és ösztöneiket mindig ki kell egyensúlyozni a gondos érveléssel, különös tekintettel a barátok, a család és a mentorok útmutatásaira. Kapcsolat van az elektromosséggal.


*5)

A "lefokozott" Mitra. Ő lett a „jó cél”, vagy „jó gondolat”, utalva a jó erkölcsi lelkiállapotra, amely lehetővé teszi egy egyén számára kötelességeinek teljesítését. A perzsáknál Mithra, egy hiposztázis és a szövetség megőrzője, az aṣ̌a / arta védelmezője, de nem ítélő isten.

(folyt. köv.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.