Mitrának vitathatatlan helye van a védikus asztrológiában, ő a 17. Nakšatra (tk. holdház), az Anuradha istene aki itt igazi dévikus szerepet tölt be a Skorpió csillagképen belül: isteni, önzetlen, elmélkedő. Persze a Szaturnusz jellegzetességei is megjelennek benne. Ebben a Nakšatrában csak ő az isten.
Az emberiség-kedvelő
nagy Mitra zsákmányhoz segít,
fénye dicsőséggel ragyog.
Mitra hatalmas ereje
az égen túlemelkedik,
kegyelme a földön marad.
Kegyes Mitrának, hálaként,
az öt törzs hódol, meghajol;
az isteneket hordja ő.*2)
Mitra egyik védikus birodalma: az Anuradha Nakšatra a Skorpió jegyében
A védikus aztrológiának, amely nagyon hasonló
a nyugati/babiloni asztrológiához, a nyugatitól leginkább eltérő része a
Holdházak/Nakšatrák kitüntettett szerepe (persze a sziderikussága mellett,
amelynek következménye, hogy a szülött napjegye kb. egy csillagjeggyel
előbbre kerül…).
12 Rashi (jegy) van itt is, amely 27
szakaszra oszlik, ezeket hívjuk Nakšatrának. (Valójában 28 van. mivel van egy
rejtőzködő is közöttük, 21. és 22. között Abhíjít Nakšatrá.) Minden Rashi (jegy)
pontosan 2 és ¼ Nakšatrát tartalmaz. A Nakšatrák
egyenként 4 Padára oszlanak. 108 tehát a Padák száma.
Nakšatrakör Vishakati blogjáról
Témánk szempontjából a legfontosabb,
hogy minden Nakšatrának saját istene van, aki lehet aditya (valódi isten),
félisten (déva) és démon (aszúra) is, és meghatározó bolygója is van. Mitra
devikus ebben a rendszerben, míg Varauna démon.
Mitra a Skorpió ura, Indrával, a híres
harcossal és átváltozó-művésszel és Agnival, a tűz istenével együtt közösen. Ők kiváló társaságot
képeznek együtt, hiszen szírelépésük, státuszuk – minden közös…Az Anuradha
Nakšatra azonban csak Mitráé. A „közös” Skorpiót a következő Naksatrák
alkotják:
16. Visakha N. Indragnival és
Jupiter-hatással (a Mérlegből csak ¼-e „lóg át” a Skorpióba)
17. Anuradha N. Mitrával és Szaturnusz-hatással.
(A fenti Nakšatrakörben 1/6 és 6 h között látható a lótuszvirág szimbólum, az Anuradha-Lótusz kedvezőtlen körülmények között/szennyvízben is tud virágozni...)
18. Jetha N. Indrával és
Merkur-hatással
Varuna isten, később részletesebben még érintjük, jelensége a védikus
asztrológiában démoni (rakshasa) a 24. Satabhisa Nakšatrában a Vízöntő
csillagképben A védikus asztrológiában az Uranusz hatását nem elemzik. A 24.
Satabhisma Nakšatra teljes egészében Varuna isten territorriuma, bolygója
(mivel Uranusz nem ismert) Rahu démon test nélküli feje (hasonlatos a Perszeusz
mitológia Medúsza-fejéhez, de Perszeuszhoz egyéb kötődései is vannak a
Mitra-Varuna történetnek…)
Az
Anuradha-szülött spirituális útja
Míg a nyugati asztrológia elsősorban a
jellemre koncentrál, addig a Védák asztrológiával foglalkozó ága a Jyotish, „a
fény tudománya” jobban a lelki-spirituális pályaképre. Lunáris aztrológia, a
Hold az érzelmi múlt hordozója, a sors és a karma alapja. A Hold egyébként itt
férfi istenség, aki az egyes holdházakban feleségeit látogatja, mind a 27-et
(28-at).
Az Anuradhá-ban lakó már egy idősebb
feleség, érett lélek lehet. Ahogy Radha Krisna iránti odaadása hasonlítható
legjobban ehhez a Nakšatrához. Radha vágyakozik, Krsna szeret, és Radha
vágyakozik egyesülni Krisnával. Először a vágyakozás következik, majd a
szeretet, és ez annak a jelentősége, hogy Radha Krsna számára idősebb. Ez a
nakshatra tele van szeretettel, szenvedéllyel és odaadással egy magasabb szintű
istenség vagy ügy iránt. A barátságosság, az elkötelezettség, a hűség és az
elszántság Nakšatrája. A Lotus ez a szimbólum, így azok az emberek, akiknek
kiemelkedő bolygóik vannak ebben a Nakšatrában, képesek virágozni kedvezőtlen
helyzetekben. Az Anuradha jelentése: „egy apró szikra” vagy „egy másik radha”.
Alternatív jelentése: „Későbbi siker”. Az Anuradhát megelőző a Vishakha Nakšatra. A Vishakha lényege, hogy
a dolgokat egy hegyes összpontosítással hajtsák végre, Anuradha pedig azt jelenti,
hogy a dolgokat a legnagyobb odaadással és elszántsággal végezzék el.
Nagyon jól tudnak kommunikálni, és
természetes képességük van arra, hogy könnyedén megbarátkozzanak különböző
korosztályokkal, fajokkal vagy kultúrákkal. Érdeklődnek az új dolgok iránt,
képesek megkérdőjelezni a társadalom elavult hagyományait, és képesek új
hagyományok és trendek megfogalmazására. Árnyékvonásaik: érzelmi, lázadó, rossz
tanácsokhoz ragaszkodik, megpróbál irányítani másokat, és nem bocsátanak meg
könnyen másoknak. Forradalmárok, akik lázadnak az elavult gondolkodásmód ellen,
és támogatják a társadalmi normák szembeszegülésének szokatlan módjait.
Az Anuradha a 17. Nakšatra
(holdkúriának is nevezhetjük), amelyet a Szaturnusz ural. A Mars által irányított Skorpió
állatövébe esik, de a Skorpiót a Jupiter és a Merkúr is erősen befolyásolja. Mitra ennek a Nakšatrának az istensége vagy devatája. a
mélyebb, pszichés szinten megvalósított egyensúly vagy szilárdság iránti igényt
fejezi ki. A Skorpió nagyon mély és titokzatos jegy. Mivel a Mars negatív, fizikai
oldalát képviseli, a Skorpió személyek gyakran katonák, rendőrök vagy
sportolók. Szeretik fizikai szinten használni harci erejüket, hajlamosak
lehetnek az erőszakra. Általában izmosak, és szeretnek tornázni. Ha mentálisan
fejlettek, akkor jó kutatói adottságokkal rendelkeznek, és gyógyszerészek vagy
sebészek is lehetnek. A nemesebb lelkű Skorpió-típusok szeretik feltárni az
elme mélységeit, érdeklődhetnek az okkultizmus és a jóga (tantra) iránt.
Kundalini energiájukat gyakran könnyen fel tudják ébreszteni jó vagy rossz
szándékkal. Sokszor megpróbálják megismerni és leküzdeni a negatív erőket. Az
életet a sötétség és a fény harcaként látják, amibe néha túlzottan bele is élik
magukat. Gyakran elbűvölik őket az energiairányítási technikák.
A
Skorpió archetípus domináns témái és problematikája
A Skorpió típusú emberek sokszor nagyon intelligensek és értelmesek, de általában óvatosak, s haboznak kimutatni, hogy mit gondolnak. Jó szónokok, vitázók, költők, művészek, színészek lehetnek, mivel képesek az erőteljes érzelmek, érzések kifejezésére. Általában szenvedélyesek és szexuális téren nagyon ragaszkodók. A kevésbé nemes Skorpió-szülött hajlamos lehet az erőszakra, az erkölcstelenségre, a perverzióra és az alvilági életmódra, érzelmi vagy fizikai szempontból erőszakossá válhat. A Skorpió típusú emberek intenzívek, elkülönülők, introvertáltak és néha zavartak. A tudatalattijuk nagyon aktív; érzelmeiket tisztán kell tartaniuk, ragaszkodástól és irigységtől mentesen, különben érzelmi problémáik adódhatnak. Ennek az érzékenységnek a segítségével ugyanakkor olyan filozofikus elmélyültségre tehetnek szert, amelyet más típusok ritkán érnek el. Lehet, hogy ragaszkodnak a személyes hatalom felhalmozásához, a szív előtt azonban meg kell hódolniuk. A Skorpió magasabb szintjét a sas szimbolizálja széles látókörével és transzcendenciájával, ami elengedhetetlen a kígyó legyőzéséhez. *3)
A Mitra-Szaturnusz-Putó vizsgálatában – itt már nyugati források alapján*3) - egy nehezebb résztémához kerülünk most egyre közelebb: ők (vagyis Mitra) a Faust is, aki – sasként, vagy Garuda-madárként - mégsem tépi szét a kígyót, mert a mítoszbeli Mefisztó az Anya igazi fia…Elérkeztünk tehát a Nyugat identitást megalapozó toposzaihoz és mítoszaihoz, amelyek oly gyors ütemben bomlanak manapság le…
Sas-Mitra a legősibb asztrológiákban
eredetileg kígyó formát öltött, a skorpiónál nem kevésbé félelmeteset. Mitrát
korai ábrázolásain két tekergő kígyó fonja körül, - legalábbis nem támadóan, és
a Mithrász-kultusz oltárképén is „közös célért” (a bika megöléséért) harcol
Mithrász, a kígyó és a skorpió. A trójai Laokoónnál, aki ugyebár nem volt „ária”,
a kígyók halálos ellenségek. Igazából nem csak maga a pozitív kígyó-kép tűnik
el, hanem maga a kígyó szimbólum is, „eltűnnek előlünk” – mondja Vergilius. Azok
a szimbólikus testek is tehát, amelyeknek
„Mellük fent a vizen, vérszínü taréjuk
is, ámde
Testük egyéb részével hajtják hátul az
örvényt,
Ormótlan derekuk roppant karikákba
csavarván.”*4)
A Skorpió alapvetően a halál és a
végleges lezárás jegye oly módon, hogy azt tagadja, a fiatalság/szépség/fitness
iránti viszolygáson keresztül, innen adódnak egy sor tulajdonságai. A
kereszténység azonban ezt nem fogadta el, a ktonikus princípiumot, a rá
jellemző archaikus ösztönbázist, az introvertált-intuitív létet. Persze tudjuk alapanyagként
felhasználta (Mithraizmus), és történelmileg sikeres volt. A gyülekezet azonban
nem Mitra isteni, vagy társas kisugárzása, nem tartalmazza a „kígyót”, mint a Föld
bölcsességét.
Ismert, hogy a nyugati asztrológia mily
nehezen tud ellenállni pszichologizáló hajlamának. Mitra sem ússza meg anélkül,
hogy lényének „kígyószerű” vonásai a tudatalatti „Szörnyű Anya” kivetüléseiként
manifesztálódjanak. Lássuk be, némi alappal, elég csak Héraklész és a Hidra,
vagy Perszeusz és a Medúsza esetekre gondolni. Ezek a történetek azonban a
Nyugat szellemi tartalmaihoz tartoznak. És ez a tartalom - mai terminológiával élve
– MÁR nem látja, hogy a Hős és a Szörnyeteg voltaképpen ugyanaz. Ő egy
Vágyakozó Hőst lát, aki legyőzi a Szörnyeteget.
A lélek útja a sötétségen keresztül
istenhez vezet. Ezt tökéletesen tudja a Skorpió. A tagadás szellemét pedig
elfogadta, vagyis meghívta a gúny, a tagadás és a cinizmus szellemét. „Végül
semmi nem fog működni” – mondja a modern Skorpió, de mélyen fogja átélni ezt az
istenhez vezető úttal együtt. A Mefisztóval megtörtént alku szerint csak az
időnek kéne megállnia, (szerintünk nem fog…).
A cinizmus itt a külvilágra irányul, ezzel
szemben a szépség (erotika) az anyagi javak és a hatalom utáni vágy is vezérli
Faustot. Fausztot egyszerre jellemzi a fennkölt aspiráció, a spiritualitás, és az
érzéki, a szépségek és javak megszerzésre törekvő óriási vágy. Így lett a
félig-meddig modern Fausztból a Vágyakozó, aki - lehetséges – mindkét oldalból
a legrosszabbat hozza ki.
Végeredményben átspiritualizált erotika és az erotikától átfűtött spiritualitás a nagy Skorpió-feladvány. Politika-filozófiai értelemben a Nyugat Tavasza és Nyara, azaz a kultúra, azaz elfojtás/szublimáció (?).
*1)
Tara Cohrane vízfestménye. Egész sorozatot készített a naksatrákról.
*2)
*4)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.