(Mincsor Sz.: Hol sírjaink domborulnak) |
Egy réges-régi isten után nyomozunk, talán az első isten volt. Egyik neve Mitra. Tízezerzerszemű és ezerfülű, örökké éber isten - a hűség védelmezője volt. Mithra (az isten perzsa változata) az igazság istene, az élet és az erő védelmezője, de itélkező és bíró is. Ādityá, napisten? Kettősisten, korsóisten? Ki volt hát Mitra? Van-e nyoma az égen?
Rúdja mutat három fényes, mind öszsze hét tsillagot,A’ mellyről Septentriónak nevezik az északot.Ez tsillagzatot, inkább-is kis göntzöl szekerénekMondhatjuk, mint a’ régiek’ meséjéből medvének,Kik a’ sok fél Istent, kiket ama’ költött Istenek,Halandó ágyas társoktól orozva kőltöttenek,Ha a’ szűk palota miatt az égbe nem vihették,Leg-alább fellyebb emelték, ’s tsillagzatokká tették.(Pálóczi Horváth Ádám)
NÉZZ FEL AZ ÉGRE
Mitra volt a kötés ura, de nem minden kötésé, ami bennünket
e földi világhoz bilincsel, „csak” a szerződéseké, és a baráti vagy bajtársi
kötéseké. Kettős isten volt, elválaszthatatlan társa a védikus Varuna. Varuna volt az asurák legnagyobbika.
Vagyis már egy lázadó isten-nemzedék, mint a nyugati hagyományok titánjai, ő
volt Krita Juga, az Aranykor (utólsó?) királya.
Ha holdfénymentes éjszakán felnézünk az égre a(z összesen)
88 csillagképből az északi égbolton a legfényesebbek között kell keresgélnünk,
hogy láthassuk a Göncöl szekér bűvös 7 csillagját. Ő Mizár köztük, pont ott,
ahol a szekér rúdja eltörött. Mellette Alcor-Varuna, akivel annyira
elválaszthatatlanok, hogy a legtöbb ember egynek látja őket. Egykor a perzsa
ijászok, és ma is a jó szemű emberek látják, hogy ketten vannak; de azt már ők
sem, hogy Mizár és Alcor önmagukban is kettőscsillag, és Mizár alkotói is
ketten vannak; fizikai (aszterometriai) kapcsolat van közöttük, nem optikai
binárisok. Összesen 6 excentrikus csillag száguld itt 15-17 km/sec sebességgel
a Sagittárius felé.
A halványkék fényben tündöklő Mizár tehát katonacsillag is
(eldönti, ki alkalmas ijásznak, vagy akár meterlövésznek), a kínai Bíbor
asztrológiai rendszerben Nagy harcmesternek nevezik. Mizár-Mitra egyenes,
elfogulatlan, akaratos, rendszeres, közömbös. A nyugati hagyomány
szaturnuszi-marsi tulajdonságokat lát benne. látja a bosszúállást, a
kérlelhetetlenséget is, hiszen a Mars sajátosan vak és pusztító amikor az
elvakult düh megjelenik benne. „Caeco marte”, céltalan harccal megvert – mondá
a latin.
Ahogy a szekér „totálkáros”, hiszen a kocsirúd eltörött, az
egész szekér deformált, úgy Mizár félelmet nem ismerő baljós invenciója
megjelenhet katasztrófális események mundán horoszkópjában, hogy példát is
mondjunk Szent Bertalan éjszakáján, 1572 aug.23.-án. Személyi horoszkópban is
megjelenhet e baljós invenció, lásd a Nyugat alkonyáról értekező O. Spenglert.
Varuna pedig „vizes” istenként ismert. Mivel a nyugati
hagyomány a naprendszer bolygóin keresztül „szűri” a csillagüzeneteket, számunkra
ő az Uránusz. A szaturnuszi-uránuszi hatások egymást befolyásolják, ütköznek
vagy „holisztikusan” hatnak egymásra…
Védikus szemmel közös utódjaik vannak, ők Mitra és Varuna
magjából származtak, melyet egy vizeskorsóba hullattak a mennyei Urvasi láttán.
E kettős apaság miatt az egyik utód neve Maitravaruni, és amiért egy korsóból
született, kapta a Khumbasambhava nevet. Vagyis megszületett a Vízöntő
archetípus (Khumba szanszkrítul vízöntőt jelent).
A Göncöl 7 csillaga a régi arab nevét viseli, így Mizár
(Al-Mi’zar) éppenséggel ágyékkendőt („Ioincloth”) jelent, Alcar neve (Al-Khwar
perzsául) társtalant, jelentéktelent jelent. Régebben Fekete lónak/lovasnak is
hívták valaha őket és még rengeteg elnevezésük volt…
EZOTÉRIA ÉS ASZTROLÓGIA
A mainstream (fősodratú nézetek) az ezotériát egy erősen
szinkretista és okkult irányzatnak látjá(k), amely magát „tudás, de nem
ismeret” formájában jellemzi (írja a wiki *2)); vagyis a megélt életvalóságon
alapul és az élet „nagy kérdéseit” kutatná, de még szegény nem ért el a
tudományosság csak igazságokat tartalmazó központi sivatagába. (…hehe). Az
asztrológiát ilyen módon – nyilván az elrugaszkodottság csökkenő mértékének
függvényében – a harmadikként sorolja fel, rögtön a mágia és az alkímia után.
Nem kívánván mélyebben belebocsátkozni az ezotéria (amit
hivatkozott szócikk kicsit bulvárosan „ezotériká”-nak keresztel át) általános
megítélésébe, és nem lévén asztrológus sem sajnos, mégis érdekes, hogy mi az
asztrológia? (Most nem lapoznánk fel a megfelelő wiki-szócikket, ettől úgyis
elment a kedvünk az „Ezotériká”-t elolvasva…)
Megítélésünk szerint a ma nyugati (babiloni ősforrású)
hagyományként ismert asztrológia nem okkult és nem titkos. A Nyugat államai nem
támogatják, egyetemi, tudományos körök nem ismerik el, mégis „megél piaci
alapon”, egyáltalán nem igaz, hogy „az átlagember számára nehezen
hozzáférhető”. Akkor lenne okkult és titkos, ha valakinek professzionális
szinten sikerül(t volna) felhasználnia céljai elérése érdekében és ezt
eltitkolná. De ez a tudományos ismeretekre is igaz.
Azonban érteni véljük, hogy itt „okkult” alatt azt értik,
hogy nincs megmagyarázva a hatás-mechanizmusa. Na igen, de itt materialista
magyarázatot várnak, például olyasmit, hogy sugarak, hullámok, normativitás
(verifikálhatóság), statisztikai bizonyítás, stb. Ilyenek tényleg nincsenek.*3)
De az ember meg tud valósítani ideákat, sőt fikciókat, amikhez információkra
van szüksége és szabadon választhat az információk között. Ez az
információ-választási döntése lehet „jó/hatékony”, vagy „rossz/téves”, avagy
csak „így jártál”. Vagyis nagyon-is van tétje a dolognak. Ez azonban (csak) az
én véleményem, a „szakma” egy kicsit „hatás-centrikusabban” szemléli ezt a
kérdést (gondolva itt akár Santillaná-ékra, vagy Pap Gáborra).
„Hatás-centrikusság” alatt azt értjük, hogy a hivatkozott
szócikkből „Az analógia törvénye: „Amint fent, úgy lent”. Az emberi elme az
univerzumot tükrözi.” kitétel tényleg igaz az asztrológiában.*4) Azonban nem
légben, éterben, vagy föld alatt létező/vagy nem létező istenek kerültek
kivetítésre a csillagokba és bolygókba (ahogy pl. Horváth Ádám is gondolta), a
mítosz NEM lélektan, nem későbbi korok hozzátevései a planétákhoz. Hanem, ahogy
Arisztotelész mondotta: az istenek eredetileg csillagok voltak.
Tehát a „csillaghatás/bolygóhatás” „csak” a könyörtelen
hajlam” (miserationis parcissimae), amit akár isteni rendnek is mondhatunk,
vagy titkosírással írt összefüggés-rendszernek amit az emberiség egykori
segítői (pl. Prométheusz) átadtak az általuk tényleg kedvelt emberiségnek. Meg
kell jegyezni, az emberiség sokszor azt sem értette, hogy mit vesz át (…a tüzet
persze rögtön értette…), de megpróbálta e nagy becsben tartott ajándékot óvni,
őrizni és továbbadni.. Mindenesetre a planéták hatása nem domináns – ebben
mindenki egyetért – csak lehetőség, a szabad-akarat, vagy akár a tudomány által
olyannyira kedvelt véletlen és még sok más dolog is ellene hathat.
Ezért a szócikk talán legnagyobb tévedése, hogy „Az
ezoterika nézete szerint a világban kettősség, polaritás uralkodik, ahol az erők
egymásnak feszülnek”. Ezzel szemben kívülállóknak akár elképesztő is lehet az
az árnyaltság, többszólamúság és rugalmasság ami az asztrológiai elemzések
talán fő jellemzője. Egyáltalán nincs itt szó fekete-fehérről, ahogy a szócikk
írja:„a jó és rossz örök harcáról szól, ahol az egyik meg akarja semmisíteni a
másikat”. Az igaz, hogy az ezotéria egyik ŐSFORRÁSA a gnoszticizmus, de ebből
nem azt kéne kiemelni, hogy a jó és a rossz örök harca, hanem azt, hogy az
ember főszereplő a saját életében (talán már néha félisten is) és ha megvan a
kulcsa az istenihez, azt nem fogja eldobni…
Úgy tűnik, zavarja a szócikk szellemiségét, hogy az ember
nemcsak öntevékeny, hanem saját sorsának is kovácsa. Íme, egy sandán
lesajnáló-megvető mondat a szócikkben: „Az ezoterikus tanítások mindig
megkövetelik a megszokott életmód megváltoztatását, hiszen az elsajátított
szellemi törvényeket a gyakorlatban kell alkalmazni”. De hát mi-más lehetne a
szellemi törvények értelme, kivéve talán a matematikát, minthogy a gyakorlatban
alkalmazzák őket és az ember saját sorsát jobbá tehesse?
Megjegyeztük tehát, hogy Hermész Triszmegisztosz (amint
fent, úgy lent) TÖBB, mint analógia. Inkább olyasmi, mint a tudomány
hologram-elvű világmagyarázó kísérletei. Az információknak csak a mi világunkban
van szükségük térre-időre, és itt szükséges a megszerzésükre erőfeszítéseket
tenni. Egy általunk nem belátható dimenzióban ezek mindenütt egyidejűleg
léteznek/létezhetnek (kollektív tudat?) – minden egy…
1) Giorgio
de Santillana és Hertha von Dechend: Hamlet malma - Értekezés a mítoszokról és
az idő szerkezetéről c. rengeteg
információt tartalmazó könyvében ( egy
nehezen értelmezhető szakaszban (328. o.) Varuna lakhelye a déli égboltra
érthető, Canopus, ill. a déli sarokpont közelében. Vagyis a kettősistenség
mindkét pólust hitelesen képviseli. Fentiekben azonban saját elképzelésünket
írtuk le. Hamlet Malma
Itt jegyezzük meg, hogy a védikus asztrológia szerint az Ursa Major a hét isteni riša székhelye. Ők: Atri, Bharadvaja, Jamadagni, Gautama, Kasyapa, Vasishtha és Visvamitra. (Visvamitra is "korsó" révén született Mitra - Varuna és Urvaśī "által".)
2) A szerző
ebben a fejezetben a Wikipédia Ezotérika c. szócikkévelel
vitatkozik.
3) A Mars
uralkodó pozíciója a horoszkópban és a sportolói karrier között statisztikailag
bizonyították a kapcsolatot.
4) Analógia
alatt mi megértést segítő kreatív eszközt értünk, valami olyasmit, mint pl. a
művészetben a metafora. A hőmérő (nem kreatívan) analóg mutatja a
hőmérsékletet, amelynek függvényében felvesszük-vagy lerakjuk a kabátunkat. A
hőmérőt valószínűleg mindenki érti, de az asztrológiai üzenet megértése a
teljes szellemi lényünk intenzív ottlétét igényli. Kiléphetsz az analógiából
könnyen, szabadon, ugyanúgy, ahogy, ha a hőmérőt nem veszed figyelembe, nagyon
ritkán fázol meg, (vagy izzadod át az ominózus kabátot) és a nagy számok
törvénye szerint semmi bajod nem lesz.
Az ezotéria a gyenge hatások világa. Ezek a hatások azonban
összegeződhetnek és egymást felerősíthetik – persze erről sincs szó a szócikkben…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.