Érdekes, nemcsak a magyarok őstörténetét világítja be az a
különös fény, hogy a régmúltban az erős és hatalmas szabirok teljes intenzitással
vettek részt testvérnépeik életében, harcaiban, majd idővel szinte nyom nélkül
tűntek el.
Persze ha mi azonosak vagyunk velük, akkor nincs kérdés. Padányi azonban a „régi kútfők alapján” azt fejtegeti, hogy az ős-magyarokat és az ős-szabirokat mindig együtt emlegették. Együtt, egymás mellett kellett létezniük. Nagyon közel kellett, hogy álljon egymáshoz a két dualitásra itélt nép, de etnikailag különállóak voltak.
Persze ha mi azonosak vagyunk velük, akkor nincs kérdés. Padányi azonban a „régi kútfők alapján” azt fejtegeti, hogy az ős-magyarokat és az ős-szabirokat mindig együtt emlegették. Együtt, egymás mellett kellett létezniük. Nagyon közel kellett, hogy álljon egymáshoz a két dualitásra itélt nép, de etnikailag különállóak voltak.
Sumér arc |
Kurd kislány |
Kurd nő |
Mindenekelött meg kell említeni, hogy a hunok egy része is
„szabirnak” nevezte magát, s a szabirok nevezetes kettészakadása után keletre
szakadt részük a hunokkal együtt élt az Altáj-Bajkál térségben, s együtt zúdulnak
majd vissza nyugatra a Volga-vidékére. A bizánci Priszkosz rétor 463-ban a
szabirokat úgy említi, mint a hunok egy csoportját. Csak 514-ben történik meg
kiválásuk a hunokból, amikor Balakti nevű királyuk vezetésével visszatérnek a
Kakuázus mögé ősi telephelyeikre. Maga a kiválás az északi testvérnépből,
Muagyer király hun-onogur népéből „aligha lehetett sima és barátságos”,
tekintve, hogy harcban álltak egymással. A keleti szabir királyság azonban
545-ben Boarich királynőjük alatt a perzsákkal szemben elveszíti
függetlenségét.
Kurd férfi |
Sumér arc |
Sumér arc |
A baskiriai tatárok,
Tabary-k, hajdani kánságának székhelye: Szibir, vagy Sivir. A szabirokat ők Saber,
Saper, Soper néven ismerik. „Saber/saper fém”-nek nevezik az ezüstöt.
A szájhagyomány által megőrzött osztják/hanti ének, „Az
Aranyfejedelem éneke” erőteljes, balladisztikus képekben számol be a szibériai
Ob alsó folyásánál egykor élt hantik közvetlen közelében élt gazdag, hadban erős,
fergetegesen nyilazó szabi lovasnépről, akiktől a hantik függtek, de akiket
tiszteltek, féltek, ill. vágybeteljesítő módon eposzukban végülis legyőztek. A
hantik nem lévén lovasnép, a szabirok lovaitól is tartott.
Kurd nő |
Az eposz révén szinte láthatjuk a szabirok viseletét,
tárgyait, mozdulatait, viselkedését, ló és rénszarvas-áldozati helyeit,
oszlopos városait, falvait, szinte halljuk a hanti fejedelem szabir asszonyának
éles kacaját, a hajnalban támadó szabir harcosok kurjantásait, a nyilaik pattogását,
szablyáik csengését, lovaik dübögését. (Az eposz elemzése Z. Tóth Csaba írásán
alapul.)
A sumér-szabir kultúrkör embertani típusai
Szomáli fiú |
„Sumér és Akkád népessége embertanilag nagyjából azonos volt
éspedig 2/3 részben mediterrán és 1/3 részben armenoid embertípusból állt.
Egyik sem felel meg a később, csupán az időszámításunk kezdetére kialakult u.n.
turáni embertípusnak” (Cser Ferenc álláspontja). A terület mai lakosságának
nagy részére biztosan igazak ezek az arányok, de a jellegzetes sumér szobrok
rátekintésre valahogy nem tűnnek mediterránnak, lévén a mediterránok inkább
hosszú-fejűek, ezek a szobrok pedig egy jellegzetes kerekfejű sumér típust ábrázolnak.
Padányi egyenesen alpid típusról ír.
Sumér arc |
Az is elképzelhető, hogy a sumér civilizáció is úgy jött
létre, hogy egy nagyobb létszámú, ősibb közösség adta a fejlődési potenciált és
az általa befogadott relatíve kis létszámú, de rendkívül fejlett csoport
játszotta a katalizátor szerepet. Ez esetben a jellegzetes szobor-arcok mellett
lehet keresni egy még ősibb típust, amely már csak elvétve jelenik meg a
térségben ma élő arab, török és iráni népekre jellemző embertani típusokban,
mint az egykori szabír nép maradéka. (Padányi egy helyen utal arra, hogy a mai
kurdok az u.n. nyugati szabirok utódnépe.)
Miután számos anyagot és összefüggést áttekintettünk és
áttanulmányoztunk, immáron csak egy kérdés motoszkál bennünk: de kik voltak ők
- a rendíthetetlen lovas-szabirok?...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.