A besenyő invázió idején 850 körül a Dentu-Magyariát képező szabirság még egyszer kettészakadt. A Kubán-Kaukázus-Don-torkolat vidékén élők egy része visszatért eredeti hazájába a Kur-vidékére, (ezek még száz esztendő múltán is,950 körül követeket cseréltek a Kárpát-medencébe költözött magyar törzsekkel).
A besenyő invázió idején 850 körül a Dentu-Magyariát képező szabirság még egyszer kettészakadt. A Kubán-Kaukázus-Don-torkolat vidékén élők egy része visszatért eredeti hazájába a Kur-vidékére, (ezek még száz esztendő múltán is,950 körül követeket cseréltek a Kárpát-medencébe költözött magyar törzsekkel).
A Dnyeper és Donec régiókban lakó része pedig nyugat felé, a Dnyeperen túlra hátrált. Ez a rész három teljes (Megyer, Tarján, Jenő) és egy - valószínűleg kettészakadt- csonka törzs (Gyarmat) volt, amely aztán később "Leved" kende, ugyancsak csonkán maradt nem-onugor törzsével egyesült, mert a Gyarmat törzs feje valószínűleg a Kur-vidékre visszatérő részleggel maradt, éppúgy, mint "Leved" is. A két egyesült törzs aztán új kánt választ (Eleud). Ehhez a négy törzshöz csatlakozott a három "lebediai" törzs, a Kéri, a Keszi és a csonka Kürt.
Az Anonymus által leírt Magyarország |
Padányi nagy energiát fordít arra, hogy bizonyítsa, a
honfoglaló törzsek közül a többség, és a vezértörzs szabir eredetű. Szerinte
(Zárójelben a törzsfő neve):
Szabir törzsek:
Megyer (Álmos, halála után Árpád)
Kürt-Gyarmat (Eleud kende, a Kürt esetleg kők-türk))
Tarján (Ond)
Jenő (Tas)
Onogur törzsek:
Nyék (Árpád, a törzs vezetését anyai örökségként szerzi meg,
Álmos halála után Levente)
Kéri (Huba)
Keszi – gyulák törzse (?) (Töhötöm, Honfoglalás után Tétény))
Érvelése alapvetően az általa „lemodellezett” Lebedia:onogur
határőrvidék/Dentu-moger:független szabir állam - kettős, de egyidejű létezésén alapszik, ha ez
a „modell” igaz, akkor ebből valóban levezethető, hogy a törzsek többsége szabir.
(A továbbiakban néhány gondolat erejéig eltérünk Padányi kommentálásától.)
A törzsek fő szálláshelyeire kevés és ellentmondó adat van. Az egyik rendszerezési elképzelés. |
Furcsa történeti tény, hogy a törzseink neveit – ellentétben
a törzsfőkkel, avagy a „kapitányok” neveivel - sem Anonymus, sem a későbbi
krónikások nem sorolták fel, azokról csak „Bíborbanszületett” leírásából tudunk
A törzsek biztosan léteztek, hiszen a velük alkotott helynevek (amelyek nem a
törzs fő szálláshelyén vannak, hanem pont-hogy máshol, ahol
információtartalommal bír ez a környezet számára) nagyjából azonos számban
megtalálhatóak a Kárpát-medencében. (Török Sándor 1982-ben 27 Nyék, 38 Megyer,
19 Kürt, 18 Gyarmat, 27 Tarján, 24 Jenő, 51 Kér, 47 Keszi törzshöz kapcsolható
helynevet dolgozott fel.) De furcsaságok azért vannak a képben. Először is mikor
történt a törzsek betelepedése. Az (árpádi) hon(vissza)foglalás
után egy-két évszázaddal a törzsek neve már nem is különösebben fontos, ez arra
utal, hogy jóval korábbi a történet. A Kürt és a Gyarmat mindig önállóan
szerepelnek a névadásban, együtt soha, vagyis a betelepülés előbb lehetett,
mint e törzsek nagy vérvesztesége...
Mindezek arra utalnak, hogy a honvisszafoglalás nem teljesen
úgy zajlott, ahogyan a „kánon” leírja, az avarok már 567-ben, a magyarok
670-ben (László Gyula griffes-indás népe) megjelenhettek itt, vagy még korábban. A segédnépek közül (Z.
Tóth Csaba: Népnevek a Kárpát-medence helyneveiben c. feldolgozása alapján)
leggyakoribb – természetesen a „Magyar”, és a törzs-és vezérnevek után – a
„Besenyő” és a „Kun” elemű összetétel, 21-21.
A szabir eredetre utaló helynevek száma 5-10 körül van, ami
megelőzi a „Varsány”-t, „Böszörmény”-t, „Várkony”-t, stb. Szabirra utal a „Szovárd”,
„Szövérd”, „Szovát(a)”, „Szalárd”, esetleg (ha nem szláv eredetű): „Sobor”,
„Zabar”, „Zobor”, „Szabar”. Szabirra utal a „Kabir” is. Ha a szabir önálló
törzsként/segédnépként szerepelt a helynevek kialakulásakor, akkor ez azt
jelenti, hogy a vérszerződés elött vagyunk, amikor a néppé ötvoződés még nem
történt meg.
Hasonló módon – bár „Onogur” összetevőjű helynevet hiába
keresnénkJ
- van 8 „Tarna”, 5 „Ugra”, 6 „Nándor”,
ezek török-bolgár eredetre utalnak. Egyebek mellett vannak „Kazár” (7), ill.
barszil (finn-ugor?) eredetre utaló „Bercel” összetételű helyneveink is.
A Kárpát-medencében a teljes földrajzi és helynévanyag
Árpádék bejövetelekor nemcsak zömében magyar volt - egyetlen településnevet sem
vettek át a bejövők sem a rómaiaktól, sem a nem magyar nyelvűektől (a vizek
neve kivétel) -, hanem egyben teljesen meggyökeresedett is, ezen ősi nevek csak
azért maradhattak meg a századok, ezredek során, mert az őstelepes földműves köznépnép
is megmaradt. Tehát a folytonosság legékesebb tanúi. (A folytonosság
bizonyítékai még pl. a VIII–X. századi nyugat-európai forrásokban -főleg a
német nyelvterület kolostori névjegyzékeiben - előforduló mintegy 60 Ungarus,
Hungaer, Hunger, Hungarius, Onger, Wanger személynév.
A magyarok és a csatlakozott népek törzsneveit viselő települések a fejedelmi,dukátusi és határvédelmi területeken a legsűrűbbek. (Forrás:Wikipédia) |
Visszatérve Padányihoz, ő az alábbiakban látja elmélete
(„modellje”) hasznosságát.
Megmagyarázza a "vérszerződést", amely e nélkül
kissé naiv. Megmagyarázza a két különböző nyelvet beszélő honfoglalókat.
Megmagyarázza perzsa kultúr anyagunkat, meg magyarázza Konstantinos
Pbrphyrogenitos ellentmondó feljegyzéseit, megmagyarázza krónikánk szövegeit.
Megmagyarázza Evilathot és a kovarezmi feleséget és igazolja Bartucz
antropológiai összesítését.
Megmagyarázza, hogy miért kellett a kazároknak az Alsó-Don
Meotisszal szembeni vonalát 834-ben egy erődrendszerrel megerősíteni.
Megmagyarázza Vernadskynak azt az állítását, hogy Kievet Álmos építtette
840-ben. Megvilágítja Dentu-Magyaria "Magyaria" nevét, megmagyarázza,
hogy miért volt az, hogy őseink egykoron "non Turcae, sed Sabartoeasphali
dicebantur" és megmagyarázza, hogy a "Magyar" elnevezés olyan
gyakran előfordul a Kaukázustól délre elterült egykori Szabiriában.
Dentu-Magyaria független szabir állam. Lebedia kazár
főuralom alatt álló onogur határőrvidék. A két nép fajilag is, nyelvileg is
különbözik, csak egyben azonosak, mind a kettő turáni. Dentu-Magyariát az
Abaszida imperializmus arab nyomása elől ideszoruló szabirok alapítják,
mégpedig a kazároktól függetlenül, és azalatt a másfél évszázad alatt, amíg
fennáll, soha kazár fennhatóság alatt nincs. Ellenkezőleg, a kazár birodalom
hadilábon áll velük. Dentu-Magyaria hadereje nem szolgál a kazár hadseregben.
Dentu-Magyaria hadereje önálló háborúkat vív, 839-ben az Aldunánál, 860-ban
Krímben, 862-ben a Kárpát-medencében, amint erről Hinkmár érsek értesít. Ennek
a politikai képletnek a vezető törzse a Megyer-törzs, ettől veszi a nevét
Dentu-Magyaria, és ennek fejedelme az ország utolsó évtizedeiben Ügek fia
Álmos.
A "kabar" szó nem népnév, hanem megjelölés, ami
annyit jelent, mint elégedetlen, zúgolódó, háborgó, lázadozó, zavart okozó. A
szó ősi szumir gyökről ("háb") származik, ókori babiloni forrásokban
Kr. e. 1100 körül jelenik meg, az Egyiptomból kiűzött u. n. hikszoszok
Szíriában és a mai Palesztina területén kódorgó, rablóhadjáratokat végrehajtó,
turbulens kötelékeit; a felbomló hikszosz haderő csavargó egységeit hívják ezek
a források "habiru”-knak. A szó, amint látni fogjuk, asszírok
közvetítésével belekerül a szabir nyelvbe és a magyar "háború",
"háborgó", "habar", "kavar" szavak formájában
mind a mai napig megvan a fenti jelentéstartalommal. Háb (szum.)
"habir" (babil., asszír), "kabar" (szabir), háború, habar;
kavar (megy) ugyanazon szócsoport. Kazárokra vonatkozó forrásokban ezt a szót
nem találtam (15), s ha ez a negatívum jelent valamit, a "kabar"
megjelölést szabirok adták ezeknek a lázadó törzseknek.
Az egyik rész kelet
felé, Perzsia vidékén telepedett le, s ezeket a türkök régi nevén mostanáig
sabartoi asphaloi-nak hívják, a másik rész pedig vajdájukkal és vezérükkel,
Levedivel nyugatra ment lakni, az Etelküzü nevezetű helyekre – rója föl a
nagytudású császár.
Feszty Árpád |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.