-
A sumérok egyik gondviselője, Kr.e. 2750-2600.
Padányinál a civilizációk általános fejlődése a
térbeli távolságok legyőzésére épül… a szumir világhoz aránylag nem messze
három mediterrán régió is volt, nyugatra, északra, keletre egyaránt. Nyugatra a
Földközi-tenger, északra a Fekete-tenger, keletre a Káspi-tenger mediterrán
régiói.
A sumérok egyik gondviselője, Kr.e. 2750-2600. |
Padányinál a civilizációk általános fejlődése a térbeli távolságok legyőzésére épül… a szumir világhoz aránylag nem messze három mediterrán régió is volt, nyugatra, északra, keletre egyaránt. Nyugatra a Földközi-tenger, északra a Fekete-tenger, keletre a Káspi-tenger mediterrán régiói.
dr. Padányi Viktor Dentu-Magyariáról
Az őstörök/turáni népek születése
A szumir kultúra folyami társadalma nem a megmerevedést választotta, hanem lényeges tömegeiben a három "mediterrán" régióba áthúzódva, fokozatosan kiürítette a folyórendszerű területét. (Aminek alapfeltétele a ló szállításra és harcászatra történő használatának innovációja.) A szumir világ fokozatosan négyfelé vált és ez a négyfelé válás az időszámításunk kezdetét megelőző harmadik évezred közepe táján, az achájok Peloponnezoszba érkezése előtt mintegy másfélezer évvel indul meg.
A sumér szobrok egy jellegzetes arcot formáznak. |
Részletesen a Kaspi-mediterráiumba történő kirajzást, terjeszkedést elemzi. A sumér folyami civilizációból így létrejött – időben legkorábban – a szkitha népek kaspi-térségbeli új mediterrán civilizációja. Ezen belül őt kitelepülési hullámról van szó, amelyek létrehozzák a Káspi-vidéki "turáni" proto-népeket, amelyek igen kis eltéréssel ugyanazt a nyelvet beszélik. Ez a nyelv az ó-szumir nyelv, ill. a korai nyelveket még "akkád", "hurri", "káld" néven tanulmányozza ma a tudomány. („Az Uraltól az Alpokig egy és ugyanaz a nyelv uralkodott ezer éven át”.)
Ezt az öt népet a legkorábbi görög nyelvű közlések
általánosan "szkítáknak" nevezik, mert egyforma nyelvük után egy
népnek gondolják őket, csak a jobban értesült elő-ázsiai és belső-ázsiai
szomszédnépek tudják, hogy egy nyelvet beszélő, de különböző népekről van szó.
Ezek a proto-népek a dáh, a hun, az avar, az úz és a szabir.
Ez az öt nép a magyarság legközelebbi ókori rokonságát jelenti, a
"szkíta" népek és az "őstörök" népek azonosak. (Maga az
elmélet nem teljesen új, Badinyi Jós
Ferencnél, Mácsay Lengyel Bélánál is lehet olvasni hasonlót.)
Az első kitelepülési hullám Kr.e. 3000: a Dahák.
(Badinyi Jós Ferenc könyvéből) |
A "dákok" a "trákok" (türák- török,
türk) rokonai, ókínai feljegyzések vannak, amelyek "Tahi", Tiao -
tchi, Tavon, Tayue neveken emlegetik őket, szemben a nyugati forrásokkal,
amelyekben "Dah", "Daha", "Dá", "Dac",
"Taoch", tochár, táh, tahó és talán "Dák" neveken emlegetik
őket. Nevük minden jel szerint a szumir "dag, tag" szóból ered, amely
kétkezes baltát, csatabárdot jelent (v. ö. magyarban a "tagló",
letaglóz szavakkal)' A kelet-ázsiai turáni fajú népeknek mandzsuk, ajnuk,
(koreaiak), jakutok, ősjapánok - talán ők voltak az ősei. Sőt aligha járunk
messze az igazságtól, ha az ókori kelet-európai "szarmata népek"
magját és irányítóját jelentő lovas-népben a dákokat sejtjük.
A második kitelepülési hullám: Avarok.
(Badinyi Jós Ferenc könyvéből) |
Ezekről már - különösen a Kr. e. 5. évszázadtól - vaskos
köteteket megtöltő adatunk van. A káspi-mediterráneum ókori népei közül ezek
teremtették meg a legmagasabb civilizációt. Előbb a Káspi-tenger déli
partvidékének régiójában helyezkedtek el, majd a későbbi hullámok keletebbre
szorították ezeket is, és az Aral-tó déli térségében, a két nagy folyó, az Oxus
(Szír-Darja) és a Jaraxes (Amu-Darja) "Etelközében", egy második
"Mezopotámiában" alapították meg híres birodalmukat, az "ezer
városú" Baktriátl'.
Nevük kétségtelenül szumir bázison nyugszik ("ab"
annyit jelent, mint "építő", "ur" pedig "vár",
erőd, katona), városépítő civilizációjuk a Káspin-túli tér klasszikusan
lovas-állattenyésztő, belső-kontinentális világába szinte egyedülálló,
civilizációjuk tipikus "parti"-civilizáció.
Nevezik őket "abaroknak", "abaorteknek",
"obares"nek, "ibaroknak", "obor"-nak,
"oborden"-nek, "obernita"nak, "hobordanae"-nak,
"var"-nak, "aparni"-nak, "parni" nak,
"par"-nak, de a legfantasztikusabb torzítása a nevüknek a rónaiaktól
eredő "parthus" elnevezés.
Harmadik ketelepülési hullám: Hunok.
(Badinyi Jós Ferenc könyvéből) |
Nevük, húr, chun, kún, szumir szó, amely annyit is jelent
magyarul "farok", meg annyit is, hogy "fényes" (talán
díszül, meg rangjelzésül használt lófarkaikról, vagy esetleg öltözködésre
használt állatbőrei farkairól (kacagány) nevezték őket így a többiek, vagy
talán pompaszerető uralkodóikról) . Egyiptomi feliratokon "unni",
"unut", kínai torzításokban "hiungu" formában jön elő a
nevük.
A hun ősnép Káspin túlra került részének leszármazottai az a
nép, amelyet kétezer évvel később "fekete hunoknak", cidarita, vagy eftalita
hunoknak fognak nevezni, "massagétái" a fehér hunok. Egymást követő
hullámokban, szabir rokonaikkal együtt, vagy őket nem sokkal megelőzve ezek
távoznak a Kaukázus és a Káspi-tenger közötti kapun át észak felé. Ezeknek egy
része a mai délorosz síkságot árasztja el, másik fele pedig keletnek fordulva
az Ural-Altáj-Bajkál-Aral közti térben fog a már előbb idekerült rokon
"dákok" és ősmongolok világában elhelyezkedni a Kr. e. évezred
derekát jelentő évszázadok során.
Negyedik kitelepülési hullám: Úzok.
(Badinyi Jós Ferenc könyvéből) |
"Assza", amely a sumiroknál lovat jelent, s
valóban ez a nép, amelynek neve tucatnyi ókori és koraközépkori nyelven és
féltucatnyi különböző írásrendszerrel leírva az átalakulások és torzítások
legszélesebb skálájában fordul elő, a "lovak népe". Assza, chasszu
kasszu, chúsz, kuszán, kuszit, kuszita, asszír, osz, asz, osszet, uzzi, hayasa,
assyr ghuz, kosszár, kazár, kusdi, kos, kosa, asz, gúz, ogúz és úz. A magyar
"huszár" szó mellett a "csiszár" (chiszar) szó gyökere
szintén ez. A szóhoz ragasztott -t végződések többes szám ragok, az -ir, ar,
-ur végződések népnevet jelölő ragok (v. ö. kazár, magyar, onogur, asszir,
bolgar, szabir stb.)
Ez a nép ajándékozza meg az emberiséget a lovaglás és a
lovas fegyvernem valóban korszakalkotó találmányával, amely éppolyan forradalmi
változást hoz az emberiség életébe a Kr. e. második évezred elején, mint
amilyet a vasút és a mozdony fog hozni a 19. szd.-ban, 4000 évvel később.
A térbeli haladás sebessége a lovaglás feltalálásával
egyszerűen a négyszeresére emelkedik és ennek civilizációs és főleg hadászati
jelentősége szinte elképzelhetetlenül fontos történelmi faktor, s az
emberiségnek modern civilizációja tetőpontján mély tisztelettel kellene állnia
az előtt, amely a gyalog civilizáció lassan vánszorgó kora-ókori ütemét
négyszeresére gyorsította.
A lovas ember hosszú időn át félelem és csodálat tárgya volt
a 3. évezred világában, emberfeletti lény, leküzdhetetlen ellenfél, misztikus
jelenség, hisz a lovaglásnak titkai voltak (sőt vannak még ma is) és a
lovagláshoz és a lovas fegyvernemhez fűződik a mai napig
"arisztokratikus" reminiszcenciák gyökere.
Ázsia benépesülése azzal a népelemmel és azzal az
életformával, amit később "turáninak" fog jelölni a világ, a ló
megjelenésével indul meg. Ez a népelem teremti meg a juh- és kecskenyájak
társadalmaival szemben a gulyák és ménesek társadalmait is, ez a népelem fogja
két évezreddel később kiváltani azt az Európa formáló folyamatot, amit
"népvándorlásnak" nevezünk.
Mezopotámiában az utolsó szumir hatalmi góc megdöntésével az
élre került akkád-sémi városban, Bábelben, Hamurápi korában vezették be a
lóhasználat és a harckocsik új, modern találmányát. A lovakat Bábel a
"kasszuktól" importálta azokkal a szakemberekkel együtt, akik a
lovakkal és harckocsikkal bánni tudtak. Elő-Ázsia nagy része feletti szupremácia
alapja a világtörténelem első és akkor még valószínűleg egyetlen lovasságában
rejlő szuperioritás volt. A kasszu-asszir lovasság vérségi köteléket jelentő,
törzsekre, nemzetségekre tagolt társadalom volt, amely Bábeltől északra, a
Tigris és az Eufrát régiójában elnyúló termékeny alföldön volt települve.
Az assza-úz nép úgyszólván mindenfelé szétszóródik Elő-Ázsia
területén. Egy törzscsoportjuk Kisázsiába kerül, ezek lesznek az általunk jól
ismert "oz-man" néven a későbbi törökök ősei. Ptolomeus egykori
térképén a Fekete-tenger déli partvidékén és a Kubán-térben vannak
"as" néven feltüntetve. Más maradványaik a Kaukázus régióban élnek a
mai napig is "osszet", meg "ghúz" néven. Mikor a rómaiaknak
három évszázados konok háborúskodás után a Kr. u. 3. szd.-ban végre sikerül az
avar birodalmat tönkretenni, az úzok zöme a Káspi-tenger túlsó oldalára húzódik
át. Innen a kök-türk invázió északabbra szorítja őket, a 6. szd.-ban Kr. u. már
a Jajk-folyó mögött elterülő térben vannak. Innen egyik részük "kazár"
"Khasar", "chossar" néven 670-680 között a Volga-
Don-Kaukázus háromszögbe nyomul, ahol az onogur birodalmat veszik birtokukba,
másik részük kétszáz évvel később úz és besenyő néven nyomul a Don- Dnyeper
térbe; nem kis részben ezek szorítják őseinket előbb Etelközbe, majd a
Kárpát-medencébe. Doni birodalmuk másfélszáz évvel később felbomlik, töredékeik
egy része ezen a vidéken marad, nyelvét szlávra cserélik az évszázadok, de
külsejük, szokásaik, vérmérsékletük, ősi formáik "kozák" néven
ugyanazok maradnak, egy másik részük különböző töredékekben a rokon bolgárok,
meg a szintén rokon magyarok országában telepedik le.
Ötödik kitelepülési hullám: Szabirok.
(Badinyi Jós Ferenc könyvéből) |
Az ötödik mezopotámiai hullám tulajdonképpen nem is u. n.
"elvándorlás", hanem inkább egyszerűen északi és északkeleti irányú
tágulás és terjeszkedés a Kaukázus és az Észak- káspi- régió irányába.
Ez a terjeszkedés nem a szó szoros értelmében vett Mezopotámiából,
hanem annak északi térségéből, a Tigris és az Eufrát forrásvidékét, mondáink és
krónikáink "Evilath"-ját is magába foglaló Szubartuból, Zabaorteból
indult ki. A magterület hajdanán történt benépesülése Szippar ó-sumér várossal
van valamilyen összefüggésben. E városközpontnak és a hozzá tartozó területnek
lakói a Kr. e. 3. évezred folyamán fokozatosan szétömölve elárasztják előbb az
egész forrásvidéket, majd a Rus (Araxes) s annak északi testvérfolyója a Kur
(Cyrus) által öntözött és a Kaukázus alatt elterülő Nagyalföldet is egészen a
Káspi- tengerig kelet felé és a Fekete-tengerig nyugat felé, óriásivá
kiterjesztve ezáltal az ősi Szubartu fogalmát.
A szabir nép első kettészakadása
Cyrus (Kurás) Kr.e. 535 körül befejeződött hódításában legyőzte és
kettészakította a szabirokat, akiket a legendás Tamár királynő vezetett (rajongással
emlékszik vissza alakjára a déI-kaukázusi tér lakossága mind a mai napig). A
kettészakadást aztán betetézi, hogy a nyugati szabirság (akiktől erednek majd
Dentu-föld lakói), az eredeti Szabiria a kialakuló örmény birodalomnak Szibár
néven részévé válik, a keleti szabirság azonban az örmény világ keleti határán
kívül, független marad. A Krisztus előtti évszázadokban Nyugat-Ázsiában talált
szabirság – ők a keleti szabiroktól erednek - a Kur-Alföld-Káspi-partvidék természetes és
logikus útvonalán az ősi Szubartuból (Udi, ill Otene tartományból) került
Nyugat-Ázsiába (a továbbiakban még erről lesz szó).
(folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.