Volt egy magyar könyvtáros, Várkonyi Nándor (a
továbbiakban V. N.), aki minden európai nyelven és a legfontosabb ókori
nyelveken is olvasott, memorizálni tudott forrásokat tízezres nagyságrendben és
hihetetlen erudícióval megírt sok-ezer oldalas életművet hagyott maga után…és…akit
mindkét rendszer (Horthy- és a szocialista is) cenzúrázott/elhallgatott/mellőzött...
Pedig Heisenberget, Jeanst, Planckot, tudta
összevetni a Maxwell-féle démonnal, az élménnyel, a rítussal és a mítosszal.
Vajon miért nem tetszetős a mainstream számára az az igazság, ami a tudomány és a mítoszok
összevetéséből kikövetkeztethető?*1) Mai értelmezések szerint az általa
felhasznált tudományos tézisek helyett vadonatújak vannak, tehát az
összevetései már nem korszerűek. És a mítoszok? Nem hiszed őket? Akkor járj
utána…
Mi
a mítosz?
Atlantisz története a Séth-Thot-i hagyomány szerint
(ugyanaz, csak az egyik zsidó, a másik egyiptomi) eredetileg Sziriadu földjén
felállított oszlopokon volt olvasható. De más kora-ókori népekpnél is hasonlóan
megtalálható, mint a vízözön előtti tudás összegzése, amelyet még isteni lények
sugalmaztak (pl. Oannész). A tudás azonban átmenthetőnek bizonyult isteni
beavatkozás nélkül is, amire példa Cham, ill. a Baktria-i (ma Irán) káld-mágus
hagyomány. A mag az az őstudomány, amely a csillagok járásának és a Föld
sorsának törvényszerűségeit örökíti egymásra. A tűz, vagy a víz által okozott
pusztítás ugyanakkor felújulással, újrakezdéssel jár együtt, világkorszakokról
beszélünk.
Nemcsak egy világpusztulás volt, hanem egyenesen
ciklikus ismétlődés. A messianizmushoz erősen kötődő zsidó hagyomány szerint a
vízözön-hősök három nemzedékéről is beszélhetünk: Kainán király (Séth
fia)-Henóch (a hetedik ősatya)-Noach. Nem minden hagyomány tartalmazta azonban
a ciklikusságot: a vogulok szerint pld. csak egy világkorszak van. (Többszöri
világvégéről szóló hagyomány V. N. szerint a magyaroknál sem volt.) A
görögöknél pedig a világciklus-konstrukció csak kozmogóniai spekuláció maradt,
nem vált a vallásos, asztronómiai „gyakorlat” részévé. V. N. hihetetlen
bőségben sorolja az őshagyományokat, azok alkotó népeit, a konkrétumokat tömören összefoglalva.
V. N. ezen meglepően egyöntetű, szinte minden ősnépnél
előforduló „népközi” mítoszok és regék igazságtartalmát a játéktól/tánctól/rítustól
kezdi levezetni, majd ezt mondja: „nem az értelem tudatos
alkotásai, hanem élmények spontán, akaratlan reakciói, melyek látomásokban,
azaz képekben törnek a tudat felszínére, mint az álmok.” Azt mondja, a képi
látás természetszerűbb, természet-közelibb, mintsem a fogalmi. A természet-közeli/mítikus ember képekben
„gondolkozott”, ami annyit jelentett, hogy nem gondolkozott, nem végzett
fogalomalkotó, elvonó, okkereső, logikai, diszkurzív, s efféle tevékenységet, hanem látta gondolatában a
világot; nem értelmezte és elemezte, hanem közvetlenül rámutatott.
Vagy: "A mítoszokban az emberi világ számára feltárul mindaz, ami a természetben elrejtve, kimondatlanul lappang: föltárul a teremtés és az élet története, a világ valósága. A természet az ember által kimondja önmagát. Ha a Kozmosz tárgyi valóság – s persze az -, akkor a mítoszteremtő ember pszichéje eme valóság szellemi-lelki jelentésének birtokosa, letéteményese, mint ahogyan a tudomány az anyagi világ »értelmének« felfedezője, birtokosa (kíván lenni)." A természet tehát "nem mechanizmus, nem szellemietlen, nem értelem nélküli gépezet, vagyis nem halott, aminőnek a mai tudományosság fogja föl. Jelentése van, s e jelentés szerint élt valaha az ember, ez volt az ő számára az egyetlen valóság."
Vagy: "A mítoszokban az emberi világ számára feltárul mindaz, ami a természetben elrejtve, kimondatlanul lappang: föltárul a teremtés és az élet története, a világ valósága. A természet az ember által kimondja önmagát. Ha a Kozmosz tárgyi valóság – s persze az -, akkor a mítoszteremtő ember pszichéje eme valóság szellemi-lelki jelentésének birtokosa, letéteményese, mint ahogyan a tudomány az anyagi világ »értelmének« felfedezője, birtokosa (kíván lenni)." A természet tehát "nem mechanizmus, nem szellemietlen, nem értelem nélküli gépezet, vagyis nem halott, aminőnek a mai tudományosság fogja föl. Jelentése van, s e jelentés szerint élt valaha az ember, ez volt az ő számára az egyetlen valóság."
Minden tiszteletünk és elismerésünk
mellett, talán annyiban máshogy látjuk, hogy a rítus/szertartás mindig olyan
üzenetet közöl, ami nincs benne a természetben, ezért játékkal, spontán
tevékenységgel nem közelíthető. Az igaz, hogy az őskori ember elsősorban képi
gondolkodás-móddal rendelkezett, ami jól kivehető a nyelvek és a művészetek
keletkezésében, de ez a látásmód lényegében több-értelmű, tehát önmagában nem nagyon lenne képes magyarázni a
többé-kevésbé egyöntetű őshagyományt. Hasonlóképpen sajátos nála az erkölcs
értelmezése: a magány súlya, a hatalom
terhe vezette volna el a korai embert az
önvádhoz és a bűn érzetéhez, s ezáltal a bűnbeesési mítoszokhoz.
V. N. maga is érzi, elméleti
konstrukciójánál felvetődhet a többértelműség, de szerinte ez a természetivel
„együtt-járó” jelenség. Így ír: „minden mítosz, ha valódi, annyi jelentést zár
magába, mint az élet, mint a természeti jelenség vagy történeti esemény; melyet
ábrázolni kíván, minden aspektusa igaznak bizonyul, mihelyt egy vizsgálódó
elmét kielégít, vagy egy költőt alkotásra ihlet, vagy egy hallgatóját
gyönyörködteti.”….”mindig tárt kapu minden gondolatnak”…Vagyis olybá tűnik V.
N.-nál a mítosz a természet utánzása, újra-konstruálása révén keletkezett afféle
kulturális humusz, mindig tárt kapu (ami tehát nem is kapu), sem-pedig
beavatás, vagy küszöb.
Kronológia
V. N. maga antropozófiának, antropogenezisnek nevezi
kutatásai tárgyát. Hihetetlenül gazdag történelmi „olvasókönyvet” írt, amellyel
szinte észrevétlenül megalkotja a maga történelmi szintézisét, az olvasói
hermeneutika pedig csak az óriásmű végigolvasásával kezd ébredezni: ahogy a
végén csattan az ostor, úgy ez a kép is a legvégén áll össze…
Bár sokszor említi, hogy tényekről számol be, szerintünk ezek adatok. Voltaképpen ő sem érvelni és meggyőzni akar a „tények”
elő-hozatalával, mint inkább megbizonyosítani és lenyűgözni. Ám ellentétben a
modern historiográfiával, ezt soha nem is tagadja. (Vekerdi L. alapján).
Ennek az emelkedett, az olvasót teljes szellemi
szabadságában meghagyó ténykezelésnek jó
példái a mű kronológiai fejtegetésekkel foglalkozó részei. (Megkockáztatjuk, talán
nem is más az emberi lét megvalósulásának időtengelye, mint a szimbólumok
megélése és megértése…)
Aranykor az Oroszlán világhava,
Kr. e. 11 000– 8800. emlékét őrzik a legrégibb sziklarajzok és festmények, melyek ősbivalyt és egyéb ősállatokat, kardszarvűt és lóantilopokat ábrázolnak, melyekhez hasonló csak szavannai környezetben élhet. Itt a korszak szimbóluma a bika és a kos képe napkoronggal és spirális ábrával szarvai közt. Ez a vadászok kora, az ábrázolások „istenállatának” valóságos megfelelőit vadásszák.*2)
Kr. e. 11 000– 8800. emlékét őrzik a legrégibb sziklarajzok és festmények, melyek ősbivalyt és egyéb ősállatokat, kardszarvűt és lóantilopokat ábrázolnak, melyekhez hasonló csak szavannai környezetben élhet. Itt a korszak szimbóluma a bika és a kos képe napkoronggal és spirális ábrával szarvai közt. Ez a vadászok kora, az ábrázolások „istenállatának” valóságos megfelelőit vadásszák.*2)
Ezüstkor a Rák hava, Kr. e. 8800–6600. A háziasított
marha és teve pásztorai egy „kerek fejű+ negroid, a mai peul népességhez
hasonló nép volt, vöröses bőrrel, arcélük
határozott, orruk erős, egyenes vagy sasorr, hajuk világossárga (festett, vagy
szőke), hosszú, egyenes szálú.
Rézkor, az Ikrek hava, Kr. e. 6600–4518. Ez a történelmi
idők kezdete, amikor az emberekben még élénken élt az Aranykor emléke. Az ember
nagy vállalkozásai ekkor még őrzik az egyensúlyt és a békességet. A magyarság
is ekkor alakulhatott ki legősibb formájában.
Vaskor Bika Kr.e. 4518 – 2558 A Bika szimbólum: Mezopotámia
szárnyas (= égi) bikái, az egyiptomi Ápisz-bika és a zsidók „Aranyborjúja”, a
krétai bika-kultusz (Minotaurusz a labirintusban). Ez a „hősök kora”, létrejönnek az archaikus
magaskultúrák (lsd. Gilgames-eposz).
Vaskor Kos Kr. e. 2558 – 198 A Kos szimbólum: a kos-szarvú
Ámon Egyptomban, és Ábrahám kos-áldozata fia, Izsák helyett; a bűnbak
és az áldozati bárány. A szenvedélyek, a gyűlölködés, az első világháborúk és az első népirtások világhónapja. Ekkor lép színre az „ötödik ember”, az „árja” emberfaj (hindu-egyiptomi, árja-semita, iráni, kelta, teuton, ausztrál-amerikai, stb.), kinek a legutolsó válfaja lesz majd a „hatodik ember” gyökérfaja.
és az áldozati bárány. A szenvedélyek, a gyűlölködés, az első világháborúk és az első népirtások világhónapja. Ekkor lép színre az „ötödik ember”, az „árja” emberfaj (hindu-egyiptomi, árja-semita, iráni, kelta, teuton, ausztrál-amerikai, stb.), kinek a legutolsó válfaja lesz majd a „hatodik ember” gyökérfaja.
Halak -198 – mostanában/napjaink A hal, görögül ichthüsz: „Iészosz Chrisztosz
Theú Hüjosz Szótér ”: Jézus Krisztus, Isten fia, Megváltó”, aki tanítványait „emberhalászokká” tette. Egyben – a pusztulás
és a megváltás eddig még sohasem látott erejű szembesítése.
Vándorló
népek- letelepült civilizációk
A (mainstream) tudomány még ma sem jutott abban a
kérdésben konszenzusra, hogy az egyes civilizációs értékek csak önmagukban is
képesek terjedni, afféle mém-ként, vagy csak az őket létrehozó ember-csoportok
képesek azokat „a helyszínre szállítani” –, a saját génjeikkel együtt. V. N. idejében sem
mém-elmélet, sem archeo-genetika még nem létezett, ezért úgy tiszteleghetünk
emlékének, ha a legmodernebb tudományos eredményekkel vetjük össze a Sziriátot.
Mivel személyesen nem hiszünk abban, hogy a civilizációs értékek létezhetnének
az azt létrehozó emberek (és utódaik) nélkül , ezért csak az (archeo-)genetikával
kíséreljük meg összevetni a művet jelen poszt második részében.
Az archeo-genetika is abból indul ki, hogy a legutólsó
jégkorszak után Európa betelepülése refúgiumokból történt. Szerintük ezek a rfúgiumok
(túlélő területek) k.b. az
Ibér-félsziget, Balkán, Krím-félsziget lehettek. V. N. ehhez képest
időben visszább lép, szerinte a Vízözön után Európa betelepülése Atlantiszról
és Lemúriáról (Gondwana megnevezés is bekeveredik) történt.
Azért mondja ezt, mert az emberiség ősemlékezete így
tartja, ráadásul egymástól sok ezer kilométer távolságban élő kultúrák szinte
egybehangzóan ezt képviselik. Ezek akár a legarchaikusabb emberfajták is
lehetnek, de saját kultúrájukkal identitást éreznek, ők ezt tartják a
valóságnak (mármint a ciklikus végpusztulást, amit egy újjászületés követ).
Másik kiindulópontja V. N. művének, hogy az ős- és
ókori magas-kultúrák előzmény nélkül, hirtelen jelentek meg (erre
vonatkozóan rengeteg adatot ad). Ezt a
jelenséget aligha lehet mással magyarázni, mint a vándorló/menekülő/hódító, de
az adott közösségnél fejlettebb
embercsoportok (vagy mémek??) megjelenésével.
Benépesülés
nyugatról: Atlantisz
Véleményünk
szerint V. N. az atlantiszi inváziót három fő fázisban gondolta el: elsőnek
Nyugat-Afrika, onnan tovább-terjeszkedve Észak-Afrika, Líbia (az ókorban Líbia
Egyiptom, Marokkó és Mauritánia kivételével egész Észak-Afrikát+a mai szaharai övezetet
jelentette) Ez a szegmens mára erősen beolvadt a negroid őslakosságba, - vagy elarabosodott -
jóllehet Észak-Afrikában egy sor magas fejlettségű kultúra töredékes
emléknyomai felfedezhetők még.
Második fázisban a Mediterránum európai felét elözönlő
ibér-libu-stb népcsoport *3), akik k.b. Kréta és Egyiptom „magasságában” találkoztak a jóval korábban elindult
lemúriaiakkal és megkezdődött harcuk, ill. egymásba olvadásuk, kultúráik
ötvöződése. Ezt a találkozási vonalat V. N. nem hosszúsági fokokhoz, hanem a Rhône és a
Nílus folyókhoz köti, de bizonyításában alapvető a Mükéne-i és Egyiptom-i
kultúrák párhuzamossága, összetettsége és magasrendűsége. (Voltaképpen egy
Nílus-Kréta-Türrén tenger (etruszkok)- Rhône-folyóban lehetne a találkozás
vonalát meghúzni.)
Érdekes, hogy ez a tengely csaknem teljesen párhuzamos
azzal a tengellyel, amelyet Pap Gábor primordiális-mandala keresztként a
kereszténység négy erőközpontja által meghatározva dolgozott ki, abból is a
Köln-Bizánc/Kontantinápoly tengellyel.*4)
De taláhatunk más párhuzamot is: az
európai világos szinkomplexiójú emberek arányában a 13 % és a 17% közötti
határvonal (izoglossza) pont ezen tengellyel párhuzamos, vagyis a dán-német
(tengerparti) határponttól a román-moldovai (tenger-közeli) határpontig tartó tengelytől nyugatra és délre egyre
sötétebb szinkomplexiójú, míg északra és keletre egyre világosabb
színkomplexiójú emberek élnek. Ahogy V. N. kifejtette: a kelták sötét
színkomlexiójúak, csak a rájuk telepedett germán-jellegű népek szépségeszménye
befolyásolta a saját magukról alkotott képet.
A legmagasabb világos-arány Irán, Kaukázus, Ural, tehát
a délről jövő, (dominánsan R1a Y-DNA-val rendelkező, de erről később) népvándorlás ezeken a területeken
fenotípusában világosabb lett. (Megjegyezzük, hogy a mainstream szerint a „szőkeség”
géncentruma Skandinávia középső része.)
Harmadik és utolsó hulláma az atlantiszi népeknek a kelták,
a kontinens/sziget elsüllyedt.*5)
Trogloditák,
cüklopszok
A Vízözön előtti emberiség nagyon hosszú múlttal
rendelkezik, de számunkra természetszerűleg a túlélők a legfontosabbak. A déli
félteke rassza kicsi, vagy középtermetű,
karcsú, arányos alkatú, (itt-ott kövérségre hajlik), vöröses, vagy barna bőrű,
csupasz arcú. Számukra a civilizáció délről, Lemúria felöl érkezett (a sumérok pl.
egy déli, hegyes vidéket emlegettek őshazájuknak). Az így észak felé tartó
ember- és civilizáció-áramlás azután a mérsékelt égövben nyugatra fordult, és
Európában, ill. Afrikában találkozott az atlantiakkal.*6)
V. N. a nyugatról érkező hatást cro-magnoid/aurignaci/magdaléni/capsi
genetikai és civilizációs hatásként értelmezi, amely 10-15 ezer éve hat
Európára és párhuzamosan Amerikára (ezen hatásokat jelzik az (ős)berberek,
kanári guancsok, stb.)
Az ógörög auktorokkal egyetértésben – cüklopsznak a nem
civilizált, barlanglakó (?) ősembert érti. (Szerinte a cüklopsz nem egyszeműt, hanem kerekszeműt
jelent). Ők a vízözön előtti emberiség monumentális építészetet gyakoroltak.
Marokkó, Atlasz, Tunisz a jégkorban termékeny területek voltak. Sziklarajzok,
megalit építkezések tanúskodnak erről a kelták előtti népcsoportról.
A cüklopszok
azonban, mégha magas-kultúrát nem is
hoztak létre, nem voltak kultúra nélkül. Hozzájuk fűződnek a sivatagszerű
rommezők, a roppant kőtömbökből történő építkezések, a megalitok, a tumbulusok,
a dolmenek, a kőkörök, a menhirek, de a kurgánok és a piramisok, zikkuratok is.
Ezek a mai ésszel megmagyarázhatatlan monstrumok nem vallási tömegigények
kielégítése céljából épültek, hanem egy felsőbb parancsra.
Persze épültek ma is használható, hatalmas távolságokat
átszelő utak, még romjaikban is használható vízvezetékek, duzzasztógátak is.
Az írországi fomorik ugyanakkor szintén kelta-kor előtti
tengeri hajós nép, „óriások”, akik a druida hagyományt az ír szigetre elviszik.
Harmadik népcsoport az ibérek. Ez a három népcsoport Atlantisz
középső és déli részéről érkezhetett V. N. szerint (Atlantiszt tévesen
„Spanyolország”-ként említi jónéhány monda).*7) A thuathák (írek) és a többi kelta népek velük
ellentétben Észak-Atlantiszról vándoroltak be.
Az ibér/proto-kelta/cro-magnon nyugatról Európába jövő
hullám a helyi őslakossággal keveredve létrehozta a pelaszg, műkénei,
(eteo)-krétai, etrúriai, kaftorim/filiszteus, (egyiptomi) keftu (kisázsiai)
leleg, lükiai, stb. archaikus magas-kultúrákat, de párhuzamosan a másik irányba az
azték/tolték/maja civilizációkat is. Mindezt az indo-európai és semita hatás
előtt.*8)
Itt voltaképpen azzal a történeti-ezoterikus nézettel
találkozunk, hogy Atlantisz pusztulása hosszabb idő alatt zajlott, több
hullámban (szemben a jóval korábbi
Lemúria/Mu pusztulással, ami gyors, szinte meglepetésszerű lehetett). Ám lehet
úgyis értelmezni az őshagyományt, hogy az atlantisziak hódító nép(ek) volt(ak).
Szerintünk valami hasonló történhetett, mint a több hullámban Sumért elhagyóak
esetében: a népesség-felesleg előbb kolonizált, majd egyre inkább menekült
mindenki.
*1) Hogy alapvetően mi a kifogása a mindenkori hivatalos,
fősodratú kultúrpolitikának a hatalmas tudású filosz/könyvtáros/művelődés-történész
nézeteivel szemben? Erre vonatkozóan nézzük „Az elveszett paradicsom” Vekerdi László által jegyzett Utószavát. Vekerdi
a magyar szellemtörténethez - pl. Kerényi Károly, Szerb Antal, Hamvas Béla,
vagy Szekfű Gyula, Thienemann Tivadar, és mások.- sorolja V. N.-t. Ugyanakkor
szerinte V. N. kicsit el is tér (Hamvassal, Weöres Sándorral, Kodolányival,
Kemény Katalinnal, és másokkal együtt) a szellemtudománytól, erre használja a
neo-hermetikus kategóriát.
Itt jegyezzük meg, hogy a magunk részéről nem találtunk
V. N. nál titkos, csak beavatottak számára érthető, vagy irracionális részeket,
ugyanakkor tény, hogy sokan a neohermetizmust azonosnak tartják a
tradícionizmussal. Maga Helena
Blavatsky, - aki az egyik utolsó valódi okkultistának tartható – azt írja a
hermetikus filozófiáról, hogy tiszteletreméltó, de sok esetben megtévesztő. (A
neo-hermetizmus közelebbi rokonságban
szerintünk inkább az ezoterikus filozófiával áll, - ez utóbbiba beleértve most az
igen elterjedt ezotériát is, ez utóbbi quasi-tudományosságával és
quasi-titkosságával (összeesküvések, stb.) egyetemben – nem pedig, hogy
rokonságban állana a tradícióval).
Tehát a mainstream alapvetően kettős kifogása:
Egyrészt „a Hagyomány”-t nem holt, tudományos vizsgálat
céljából megfelelően preparált jelenségnek látja, hanem felülbírálhatatlannak
és ma is hatónak. Vekerdi - így
fogalmaz: „A teremtés mítoszaihoz, ezekhez a jellegzetes fénymítoszokhoz
azonban mindenfelé csatlakoznak különféle sötétség-mítoszok, a bűnbeesés és a
büntetés mítoszai, a képalkotó mitikus gondolkozás olykor iszonyú erejével
fejezve ki a döbbenetet és szenvedést, a nyomorulttá vált ember kínjait és
esendőségét. De ha a lázadó ember
ki is űzetett a földi Kozmoszból, a Paradicsomból, emlékét nem feledhette el,
őrzik a mítoszok és őrzi a Hagyomány. A hagyomány, amely nem új s nem régi,
mert időnkívüli, vagy ahogyan Kemény Katalin, Várkonyi szellem-társa definiálta
1945-ben az Élők és holtakban: "A hagyomány a mérték ismerete,
amely szerint a dolgok az egyetemes Létben részesülnek. A hagyomány tehát a
hierarchia ismerete. A mérték neve a szimbólum. A szimbólum (synbolein)
összehasonlítja a földön létezőt az abszolút létezővel. Megnevezvén a dolgot,
pontosan kijelöli helyét az érték- és létvilágban.”
Másrészt V. N. nem megfelelő/korábbi tudományos tekintélyekre
hivatkozik.
„Várkonyi gondolatmenetében
lépten-nyomon abszurd, olykor bosszantó, és – legalábbis mai
természettudományos ismereteink, ha úgy tetszik, sablonaink szerint –
lehetetlen megállapításokra bukkanhatunk.”
Vekerdi 1984-ben a Sziriáthoz is írt utószót. Ebben a neo-hermetizmus
nem szerepel, csak olyanok, hogy „legenda”, globáls tévedés”, stb.
Elveszett Paradicsom
*2) Mint a későbbiekben konkrétabban látjuk majd, a
legutolsó jégkorszakot követő olvadáskor az emberiség egyik fő túlélő része
vagy a refúgiumokban bújt meg (mainstream), vagy próbált menekülni a süllyedő
Atlantiszról. (Ne feledjük 300 m-t emelkedett a világtengerek szintje.)
Természetesen volt olyan vadász-gyűjtögető őslakosság az északi féltekén, akik
logikusan pont, hogy észak felé kellett vándoroljanak (a táplálékuk után),
mivel a jégkorszaki flóra/fauna gyorsan tolódott észak felé. (Ők lehettek a
hiperboreusok ősei? – Proto-hiperboreusok…)
*3)Réges-régen volt egy európai ibér-kelta Líbia,
szoros kapcsolatban az afrikai Líbiával (Phileas görög geográfus). Ennek a
térségnek az őslakói a libuk, (akiket Észak-Itáliában libuusoknak, vagy
liburnusoknak hívták, míg az afrikai líbiaiakat libü-nek, vagy libuo-nak, az
egyiptomiak libu, lebu, rebu néven nevezték). Ez a nép „fehér” fajta volt a
sötétebb bőrű egyiptomiak szemében (ábrázolások szerint szürkésbarna bőrűek,
vörös hajúak (gyakran „indián” tolldíszt hordtak a fejükön.), szakállasok.
Ez a nép nem lehetett azonos a berberekkel (numidákkal) és Nyugat felől vándoroltak Egyiptom
felé Kr. e. 4000 körül, elárasztva a Nílus deltáját, különösen Szaisz vidékét,
ahol „Alsó-Egyiptom királyának háza”, Neith főistennő temploma is állott.
A libu, mint a többi atlanti, ibér, kelta nép, nem
rendelkezett államalkotó képességekkel, hagyományait elvesztegette, konzerváló
erőben szűkölködött, viszont annál zseniálisabb szellemi alkotó volt.
Harciasságukhoz persze nem férhetett kétség, amit jól mutat később a K.e. XIII.
szd-ban történt részvételük a tengeri népek Egyiptom elleni felvonulásában.
*4)Forrás
*5) A kelták atlanti jellegére V. N. a következőket
hozza fel:
Bár fajta dolgában nem egységes, homogén nép, a ma élő,
fel nem olvadt kelta népek, a portugálok, baszkok, bretonok, írek, stb. sötét
komplexusúak.
Az ősibér jellegű baszk nyelv csak az amerikai indián
nyelvekkel rokonítható. (W. D. Whitney, F. W. Farrar)
A kelta vallás szintén egyedülálló Európában,
lélekvándorlás, a lélek halhatatlansága, elíziumhit, emberáldozási szokások,
amelyek révén a kelták a halottak fokozott életerejét magukévá kívánták tenni,
észak-amerikai és tolték párhuzamok. (Juhász Vilmos)
A kelta Avalun, az egyiptomi Aalu, a tolték Mictlán, az
azték Azilán mind egyazon ország:”a vízalatti föld”. A mondák egy helyre
mutatnak, az Atlani –óceánra. Usziri, Henóch, Gilgames-Atlasz, Héraklész,
Tlaloc, Quetzalcoatl, Hy Gasdarn, Artúr mondája egyaránt erre a helyre utal, ez
a nagy ősök hazája, mintegy „az” őshaza.
Eredethit: az ibérek és kelták egy óceáni szigetről
elvándoroltnak tartották magukat. (Theopomposz, Timagenész). Avalon (Avalun)
egy sziget, mely a „víz alá merült”, a tenger és a feledés vize alá. A welsch
mitológiában : a halál országa, másvilág és Paradicsom együtt.
*6)A Bering-földhíd hipotézisben (mármint-hogy
Amerika ezen a földhídon keresztül népesült volna be) V. N. nem hisz, szerinte -
Amerika benépesülése az óceánokon keresztül történt (Ily módon megspórolja
magának a mainstream kínos teóriáit, mint például, hogy az Ázsián keresztül-vándorlott proto-amerikaiak évezredekig álldogáltak volna a Bering-földhídon…,avagy egy hasonló: hogy az out of Afrika embercsoportjai visszafordultak volna
valahol Afrikában, csak úgy…)
Itt említjük meg, hogy V. N. kitartóan nyomoz egy törpe
emberfaj után, de az óriásokban (nefilim) benyomásunk szerint nem hisz
(jóllehet igen behatóan ismeri a megalit kultúrákat, az óriásokat ismertető
mítoszokról nem is beszélve.
*7) Ennek megfelelően a mai Atlantisz elméletek egyik
ága szerint Atlantisz Spanyolország óceáni partvidékén, közel Gibraltárhoz
lehetett, a mai Cadíz (Andalúzia).
*8) V. N. nyugati keltibérekként sorolja fel a
libukat, sardanákat, sekeleseket, tursákat, akik a Kisázsia-i lükiaiakkal, az
indóeurópai akhájokkal, aiolokkal, danaókkal, dardánokkal és ionokkal, továbbá
a Főnicia-iakkal szövetkeztek. Egy lábjegyzetben további népeket is felsorol.
Úgy tűnik a „tengeri népek” nagy „világháborújából”
Egyiptom és a többi nagy ó-birodalom ellen már hellyel-közzel az indo-európaiak
is kivették részüket, de egymás ellen is harcolhattak, hiszen az ó-görög hagyomány
szerint ők megverték az atlantisziakat…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.