Az Uráltól délre eső területeken élő magyarság a besenyő támadások következtében részben nyugati, részben déli irányban, a Kaszpi-tenger és a Fekete-tenger között elterülő vidékre, a Kuma és a Terek folyó vidékére költözött. A 4. században és az 5. század elején jelennek meg az onogur kötelékben lévő magyarok a Kaukázus északi lejtőihez simuló síkságon, a Meótisz vidékén nagyobb tömegekben és zárt egységben. Határaik lenyúltak a Kaszpi-tengerig, hatalmukban tartották a Kuma és Kubany folyók síkságát, sőt megszállták a Kaukázus lejtőit is.
Teljes bizonyossággal tudjuk, hogy 1329-ben a kumai magyar fejedelemség már létezett, mivel XXII. János pápának Avignonban, 1329. október 3-án keltezett bullája már erről tanúskodik.
A kumai magyar fejedelmet Jeretánynak (Gyeretyán)
hívták, ami a mai Gyertyán, "fényességes, tündöklő, dicsőséges"
jelentésű szónak felel meg. Jeretány fejedelem népe még sátoros-pásztor, de a
Kuma folyó partján, a Bujvola torkolatánál épült Magyar városa, a fővárosuk a
Kaukázus északi részének és előterének kereskedelmi és szellemi központja lett.
Tudomásunk szerint De la Motraye francia utazó volt az első, aki Magyarban járt
(1712), de fontos adatokra, leírásokra hívják fel a figyelmet Julius Klaproth,
Besse János, Hatvani Turkolly Sámuel feljegyzései, valamint a Zichy Jenő
vezette expedíció (1895). Gaerber János Gusztáv rajzaiból bontakozik ki
előttünk a virágzó kaukázusi város. Magyar városának romjait Gaerber János
pattantyús őrnagy örökítette meg 1726-ban rajzain a Nagy Péter cár parancsára
ott járt Turkolly Sámuel után.
A város lenyűgöző látványát és tüneményes
szépségét idézik fel a leírások. Egy virágzó, pezsgő életű középkori város képe
rajzolódik ki előttünk, ahol keresztény, muzulmán templomok épültek. A magyarok
lakóházai meglepően hasonlítottak a kaukázusi kulákra, (georgiai nyelven koski,
a kala szó jelentése város), azokra az erődszerű, felfelé keskenyedő
kőtornyokra, melyek Kaukázus-szerte lakóhelyül és védőbástyául szolgáltak
egyszerre. A többemeletes kulákban hagyományosan a fölszintre és az első
szintre terelték be az állatokat éjszakára, a második szinten aludtak az
asszonyok és gyerekek, legfelül pedig a férfiak, minden pillanatban készen a
védelemre.
Magyar pompás több szintes nemesi palotái ezekből a kulákból
fejlődhettek ki, őrtornyai határozottan a jellegzetes kaukázusi kulákat
formázták. Messziről kibontakozott a város képe az oda érkező karavánok előtt:
a várost védő kulák sokaságán belül csillogtak a paloták színes zománccal
burkolt kupolái, az épületek csúcsos, piramisszerű tetői, a karcsú minaretek és
a keresztény templomok süvege. Négyszögletes, nyolcszögletes és kerek alaprajzú
paloták is épültek. A sok csinos épület vakolat nélküli nyerstéglából készült,
a sok díszes faragvány, feliratos tégla, ami az ajtókat és ablakokat
díszítette, változatos színt kölcsönzött az épületeknek. Az ókori Kófén
romjainak egy részét is beépítették, görög feliratok és szobrok még 1712-ben
fellelhetők voltak. Figyelemre méltó egy olyan, eddig megfejtetlen feliratos
márványtábla is, amelyet Besse János rajzolt le. A város szélén, csendes úri negyedekben
hatalmas majorságok közepén díszelegtek a főurak palotái, a város szíve felé
haladva egyre élénkebb volt az élet.
A vagyonosak palotái mellett a szegény
földművesek egyszerű kunyhói mint a méhsejtek sorakoztak. A piactér környékét a
kereskedők töltötték meg – levantei, zsidó, arab, örmény, cserkesz, georgiai,
perzsa, orosz, alán, szogd, trák kereskedők egyaránt ott nyüzsögtek Magyar
bazárjában. Magyar a szó szoros értelmében kereskedelmi világváros volt. A
város déli és keleti szegélyén a Kuma és a Bujvola folyó vize hömpölygött.
Az on-line cikk folytatódik:
Kapcsolódó:
Nemzetiségi
torony, vainokh torony, lakótorony, erőd, őrtorony amellyel a nemzetiség az
általa ellenőrzött völgyet uralta. Ingusföldi képek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.