Kaukázusi Magyarország
Ó-Bolgária, 600-ban |
"Olvassuk,
hogy két magyar királyság van: egy régi. Meótisz mocsarainak vidékén. Ázsia és
Európa határán és egy másik, majdnem új, uralma kezdetén, Pannóniában terül el,
ezt a Pannóniát némelyek Új- Magyarországnak nevezik. A magyarokat hunoknak is
nevezik. Ezek uralma idején Atilla, egykori fejedelmeik, sok királyságot dúltak
fel Itáliában és Galliában." – ezt írja Gottfriedus Viterbiensis 1185-ben.
Alább találjuk a következőket: "Ugyanis abban az időben, amikor Aeneas -
Trója lerombolása után - Itáliába érkezett, két másik trójai fejedelem, az
ifjabb Priamus, a nagy Priamusnak Antenor nővérétől való unokája, ugyanannak
atyai ágról való rokona, 13.000 emberrel a Mare Illiricumon át a Régi
Magyarországba érkezett. Ez Ázsia és Európa határának környékén, a meótiszi
mocsarak közelében terül el; itt pedig nagy várost építettek, Sicambriát.
Ugyanőket erről a helyről sicambriusoknak is nevezik.”
Sicambria/Madzsar/Szventa-Kreszta egykori pompájának maradékát őrizve
pusztuló romjai nemcsak az újkor romantikus lelkű magyarjainak és az archelogia
iránt érdeklődőinek lelkesedését élesztették, hanem – ma úgy mondanánk – az
akkori ezoterikusokénak is. Hiszen
gondoljunk bele, óriási méretű földalatti sírkamrákat is találtak itt, és
azokban 5 sing hosszú és 2 sing széles (3x1,2 m) kőkoporsókat. Talán nemcsak
Attila nagykirály téli szállása lehetett itt, hanem ős-ős-ősének Nemrúdnak,
vagy az Ősapa– még viszonylag óriás-növésű - utódaiának az örök földi pihenője?
(Ez is egy olyan rejtély, amiről soha nem fogunk bizonyosságot szerezni….(?)
"Olvassuk, hogy két magyar királyság van: egy régi. Meótisz mocsarainak vidékén. Ázsia és Európa határán és egy másik, majdnem új, uralma kezdetén, Pannóniában terül el, ezt a Pannóniát némelyek Új- Magyarországnak nevezik. A magyarokat hunoknak is nevezik. Ezek uralma idején Atilla, egykori fejedelmeik, sok királyságot dúltak fel Itáliában és Galliában." – ezt írja Gottfriedus Viterbiensis 1185-ben.
Alább találjuk a következőket: "Ugyanis abban az időben, amikor Aeneas - Trója lerombolása után - Itáliába érkezett, két másik trójai fejedelem, az ifjabb Priamus, a nagy Priamusnak Antenor nővérétől való unokája, ugyanannak atyai ágról való rokona, 13.000 emberrel a Mare Illiricumon át a Régi Magyarországba érkezett. Ez Ázsia és Európa határának környékén, a meótiszi mocsarak közelében terül el; itt pedig nagy várost építettek, Sicambriát. Ugyanőket erről a helyről sicambriusoknak is nevezik.”
Balkárok |
Bendefy kutatásai
szerint a kaukázusi magyarságról először IV. Ince pápa emlékezik meg egy
1253-as bullájában. A továbbiakban IV. Sándor és IV. Miklós bulláiban is
találkozunk velük (1258, 1288, 1291).
„Beszámoltak(ti.
a pápának) az ázsiai magyarok, a malkaiták,és az alánok szilárd vallásosságának nagy
dicsőségéről. Ezek – bár istentelen, babonás tévelygések hálójába kerített
népek veszik körül őket, – mégis megőrizték hitük szeplőtelen tisztaságát.
Tekintély dolgában kitűnik közöttük Jeretány, a magyar királyi vér ivadéka. Minthogy
ő kitartóan katolikus előljárót kért az Apostoli Széktől, a pápa elküldötte a
semiscanti püspököt hozzájuk, hogy erősítse bennük a hitet, mellékelt levélben
pedig a vallásos férfiakat kegyes figyelmeztetésének megfogadására intette.”
A 8. század
közepén a krími gót főváros, Dorosz fennhatósága alá tartozó püspökségek között
szerepel az onogur püspökség is, tehát a bizánci keresztény térítés jóval
előbb, már a 7. században elkezdődhetett közöttük.
Karacsáj-cserkesz |
Az onogurok
Sevullai Szent Izidor(560–636) ókeresztény író
Etymologiarium c. művének fennmaradt másolataiban az onogurok ugn, ung, ugri
illetve ungri néven szerepelnek, a másoló olvasatától függően. Szerinte
korábban hunoknak hívták, míg királyukról avaroknak, abaroknak el nem nevezték
őket (ők lennének talán a pszeudo-avarok).
Lakhelyük a Meotisz, azaz az Azovi-tenger északi
része, "a Jeges Tanaisz, meg a Masszagéták kegyetlen népei közt" van.
Krími tatár |
Mindenekelőtt
szögezzük le, hogy az „onogurok/ogurok” kifejezés általában a magyar etnikumra is
vonatkozik. Az onogurok alkotják majd a
„fekete magyarokat”. Egyrészt a magyar
népet alkotó egyik fő elem, másrészt a magyarokat a külső szemlélő (külföld)
annyira ogurnak látta, hogy így nevezte meg ezt a népet (h-ongri, stb). Ez nem
jelenti azt, hogy ne élt volna a „szavárd”/”szabir” népelnevezés, de
megítélésünk szerint a szabir/szavárd elnevezés inkább korábbi, az ogur inkább
későbbi – már amennyiben a gyakorlati népnév használatról van szó.
Kr. u.. 650 |
Az ogurok,
bolgárok ezekben az évszázadokban (a hunok utáni és a mongolok előtti kb.
nyolc évszázadban) szinte mindenütt megjelentek
és szerepeltek (az Altáj –vidéktől Bajorországig), mégis, valahogy kevésbé
fűződik hozzájuk tartós uralom, hosszú ideig fennálló stabil állam. (Itt, a
Meotisz-Kaukázus vidékén is csak kb. fél évszázad onogur-bolgár szupremáciáról
beszélhetünk, amit megelőzött és követett a szabir-fölény a térségben (annak
ellenére, - vagy esetleg pont azért, - hogy/mivel a szabirok még ekkor-is
nőelvű kultúrát képviseltek – (nem feledve Prokopius szavait sem, aki szerint a
szabirok főfoglalkozása a háború, hadi kultúrájuk fejlett, kiválóan értenek
hadi gépek készítéséhez) -, míg az onogur-bolgárok patriarchálisat. (Talán az
se véletlen, hogy a mai Bulgária alapítói kétszáz év alatt a lágy karaktert
képviselő szláv hatásra teljesen szlávvá változtak.)
Ogur |
Ha hinni lehet
a régi térképeknek (és miért ne lehetne hinni nekik) – jóllehet a térségben
több helyen éltek hunok, onogurok, bolgárok – létezett Onogoria is pontosan a
Kubán folyó vidéken (az Azovi tengertól keletre). Theophanesz bizánci
történetíró is megerősíti ezt. Onogoria a Meótisz tavánál helyezkedik el – írja
Ravennai Anonymus is.
Balkárok |
Az onogurok
és a szabir magyarok tehát nagyon is ismerhették egymást közelről már a
dinasztikus házasság és a vérszerződés előtt jóval. Másrészt ez azt is
jelenthette, hogy az onogoriai onogurok szabir hatás alá kellett, hogy kerüljenek,
és ez vonatkozhatott Kuma-Magyaria lakóira is. Annak ellenére, hogy a
történészek általában úgy vélik, hogy a Kaukázuson innen került szabirok fokozatosan eltörökösödtek.
Ogur |
Az arab
utazók részletesen leírják Madzsart és Kuma-Magyariát. Ezekben a leírásokban
találhatók közvetett utalások arra, hogy a szabirok dominánsak lehettek a
közelben élő onogurokkal szemben: Tanúja
voltam ebben az országban olyan figyelemreméltó dolognak, azaz jelenségnek,
amelyet az asszonyok élveznek a türköknél; őket csakugyan egy ranggal
magasabbra tartják, mint a férfiakat. . Az asszonyt gyakran férje kíséri, akit
- ha bárki látná is - szolgái egyikének tartaná. (Ibn Batuta) A nők magas
csúcsos süveget is viseltek.
Ennek
ellenére a magyarok elitje, a „hódító osztály” mégis inkább türk (ezt mutatják
a sírleletek is) jellegűnek tűnhetett az
egykorú arab-perzsa írók számára. „A
meotisz-vidéki magyarság, mint vállalkozó szellemű, sátoros pásztor- nép,
nemcsak a kalandozó; harácsoló kiruccanásokat kereste, hanem az északi
prémvidékeken, valamint az odavezető útvonalon telephelyeket létesített. Ezeket
csapatokkal rakta meg, vezetőket helyezett élükre, stb., azaz ezek a területek
a meótiszvidéki magyarság kolóniái, gyarmatai voltak.” (Bendefy László)
Ogur |
A
Kaukázus északi előterében 463 óta éltek különféle ogur-bolgár törzsek, majd az
500-as évektől kezdve a szavirok költöztek ide. A 600-as évek elején a Kubán
vidéki ogur-bolgárok önállósodtak, de az önálló Bulgáriának Kovrat kagán halála
után (642) hamarosan vége szakadt. A kazárok azok, akik a 650-es években itt
hatalomra jutottak, s a bolgár törzsek egy részét szétvándorlásra
késztették.
A források
legtöbbet az onogurokkal foglalkoznak, mint a legnagyobb és legjelentősebb ogur
néppel. Mint fentebb jeleztük régi térképekre hivatkozva, fő szállásterületük a
Don alsó folyása és a Kubán folyó között lehetett. Megemlékeznek a források
arról, hogy az onogurok halászattal és prémkereskedéssel is foglalkoznak, s városaik
is vannak. A 8. század közepén a krími gót főváros, Dorosz fennhatósága alá
tartozó püspökségek között szerepel az onogur püspökség is, tehát a bizánci
keresztény térítés már a 7. században elkezdődhetett közöttük.
Dagesztáni avar |
A kazárok központi
területe Derbent városától északra, a Káspi-tó északnyugati partvidékén
húzódott. Egyes források szerint a kazárok ott éltek, ahol a berszilek. A
berszilek pedig egy ogur-bolgár törzs volt. Vannak források, akik szerint ez a
terület (Kaszpi északnyugati partja+Derbent) korábban a magyarok
szállásterülete volt, őket váltották a kazárok.
Az albániai
nomád betörés vezetői a szavirok voltak, hiszen ez idő tájt az avarok, majd
türkök megjelenéséig a szavirok voltak a legerősebb hatalom az
Észak-Kaukázusban. A kazárok és más ogur-bolgár törzsek csak mint a szavirok
szövetségesei vehettek részt a betörésekben.
A 650-es
években tehát, a kubáni bolgárok fél évszázados uralmának intermezzója után a
kazárok kerültek hatalomra az észak-kaukázusi térségben. Soknemzetiségű
birodalmukban különböző ogur-bolgár törzseket, a szavirokat és az iráni
alánokat fogták össze.
Dagesztáni avarok |
Összefoglalva
fenti néhány vázlatos tényismertetést, az onogurok képezték a magyar genezisben
a jellegzetes török elemet. Inkább megszerzők, semmint megtartók, jó harcosok
és cselvetők, szabadságszeretők, de olykor az összefogásra képtelenek, jó
szervezők, dominanciára törekvők, esetleg időnként nem elég állhatatosak, stb.
A csuvast ma
körülbelül 1,8 milliónyian beszélik az Oroszországhoz tartozó Csuvasiában és
Tatárisztánban, a Volgai Bolgárország mai maradványai. Ez a törökség többségétől
eltérően ortodox keresztény vallású kis nép (rajtuk kívül még a gagauzok
keresztények) a hajdan igen népes bolgár-török nyelvű törzsek egyik túlélője.
Csecsen-ingusok |
Julianus pápai kém volt?
Lakik |
A felvetés
nem a saját szerzőségünké és a kérdést eldönteni sem tudjuk. Tény viszont, hogy
J. 1235-ban határozottan a kaukázusi magyarok felkutatására indult (Ottó barát
információi alapján) és 6 hónapot az alánok földjén töltött el, a Terek folyó
mentén. De ha nem találta a magyarokat, mivel töltötte ott ezt az időt?
J. a kumai
magyarok és a tatárok az-időbeni viszonyára is tesz utalásokat: " Tőle (t.
i. Szártágtól) az atyjához (t. i. Batuhoz) vezető úton azonban nagy volt a
félelmünk. Ugyanis az oroszok, a magyarok és az alánok az ő szolgáik, s ezek
(t. i. az említettek) igen nagy tömegben vannak ott közöttük; húszan, harmincan
társulnak egyszerre és úgy vágtatnak éjnek idején tegezzel s íjjal
felfegyverzetten és akivel csak találkoznak éjszaka, megölik. Nappal
elrejtőznek és ha lovaikat a végkimerülésig hajszolták, éj idején megközelítik
a legelőkön a méneseket és elcserélik a lovakat, sőt egyet-kettőt magukkal is
vezetnek, hogy megegyék, ha szükséget szenvednének. Ilyen találkozástól tehát
nagyon félt a mi vezetőnk... Elérkeztünk
tehát az Etiliához, (ehhez) az igen nagy folyóhoz."
Lakik |
Rubruk
szerint a szerencsétlen elnyomottak nappal ki sem mertek mozdulni házukból s
éjjel húszan, harmincan egy csapatba verődve, lóhalálában nyargalva közlekedtek
egymással. Halál fia volt, aki ilyenkor találkozott velük.
A magyari
püspökséget szinte észrevétlenül, zökkenő nélkül sikerült a Kaukázus bérceibe
átmenteni, Ugyanilyen lassú elszivárgási folyamat lehetett a kumai magyarságnak
a hegyekbe húzódása is. Oda kellett menekülniük, a természetes bástyára, fel a
havasi legelőkre, mert más mentség nem kínálkozhatott számukra. Nem
menekülhettek az orosz puszták felé, mert akkor a kipcsaki hordák állták volna
útjukat, sem Perzsiába, mert már Sirvánban, vagy Daghesztánban Timur karjaiba
jutottak volna. Az egyetlen hely, ahol megmaradásukat remélhették, az Elbrusz
környéke, a Kuma, Kubán, Malka és Terek forrásvidéke volt.
Etnikai-nyelvi csoportok a Kaukázusban |
Ismét
eljutottunk volna az örök magyar sorshoz?
J. barát utazásakor még friss „élmény”
volt a mongol megszállás, a Kaukázus-vidéki „tatárjárás”, de az egész térség
betagozódott már az Arany Horda világába, nem kevesen áttértek muszlim
vallásra, mecsetek épültek. Ép ez, a betagozódás lett később Madzsar elpusztításának,
ha nem is az oka, hanem kiváltója. De
addig még másfél évszázad van hátra, ennyi ideje maradt ennek a nem talált,
elfeledett népnek, hogy éljen, míg majd a nagy Timur Lenk kígyóknak, farkasoknak
és keselyüknek veti őket oda…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.